Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaaliasiamies asiakkaan apuna

Klasila, Suvi; Rättyä, Katja (2008)

Avaa tiedosto
Klasila_Rattya.pdf (3.874Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Klasila, Suvi
Rättyä, Katja
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503033579
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sosiaaliasiamiehen työnkuvaan kuuluvaa neuvonta- ja avustamisprosessia, sitä miten nämä toteutuvat käytännössä ja millainen rooli sosiaaliasiamiehellä ja asiakkaalla on prosessissa

Tämä tutkimus on kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yhtä sosiaaliasiamiestä. Tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua, joka nauhoitettiin. Tämä tutkimus antaa suunnan sosiaaliasiamiehen työnkuvasta.

Sosiaaliasiamiehen työnkuvaan kuuluu tiedottaminen asiakkaan oikeuksista sekä velvollisuuksista. Tutkimus osoitti, että asiakkaan neuvonta tapahtuu pääosin puhelimitse. Asiakkaalle tarjotaan aina keskustelumahdollisuutta, joko sosiaaliasiamiehen tai asiakkaan luona. Sosiaaliasiamies avustaa asiakasta muistutuksen teossa. Asiamies on usein varmistajan ja tosiasioiden kertojan roolissa, kun asiakas haluaa kuulla ulkopuolisen perustelut saamastaan päätöksestä.

Tutkimuksessa tuli ilmi myös, että sosiaaliasiamies on asiakkaalle tuen antaja. Hän huolehtii lakiin liittyvien asioiden tulkinnasta. Asiakkaan kuunteleminen on tärkeää. Haastateltava painotti sitä, että asiakas on aina asiantuntija omassa tilanteessa. Työtä tehdään asiakkaan kanssa yhdessä. Sosiaaliasiamiehen työhön kuuluu raportoida kunnanhallitukselle yhteydenottojen luonteista ja määristä.

Haastateltava painotti myös itsensä kehittämisen tärkeyttä. Sosiaaliasiamiestoimintaa kehitetään valtakunnallisestikin. Kehittämistä olisi myös siinä, että saataisiin lisättyä tietoutta sosiaaliasiamiestoiminnasta eri tahoille. Muistutus tulisi saada osaksi työyhteisöjen palautejärjestelmää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste