Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksen työntekijän näkökulmassa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Lahtinen, Niina (2024)
Lahtinen, Niina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503013538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503013538
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen sukupuolisensitiivisyyden kokonaisuutta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa sukupuolisensitiivisyydestä varhaiskasvatuksessa. Haluttiin tutkia miten varhaiskasvatuksentyöntekijä voi tukea sukupuolisensitiivisyyden toteutumista.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistoa kerättiin LAB Primon, Google Scholarin ja Finnan tietokannoista. Kerätyn aineiston analysointiin hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa koonnin perusteella käy ilmi, että sen toteutuminen vaatii varhaiskasvattajalta reflektio- ja kommunikointitaitoja sekä suuren määrän tiedonhallintaa. Aineistosta käy myös ilmi, että sukupuolisensitiivisyyden toteutumisen mahdollistamiseen tarvitaan tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja lapsen osallisuutta. Tutkimuksen perusteella työntekijän tulee olla yhteistyössä vanhempien kanssa ja luoda ympäristö, joka tukee lapsia yhdenvertaisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistoa kerättiin LAB Primon, Google Scholarin ja Finnan tietokannoista. Kerätyn aineiston analysointiin hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa koonnin perusteella käy ilmi, että sen toteutuminen vaatii varhaiskasvattajalta reflektio- ja kommunikointitaitoja sekä suuren määrän tiedonhallintaa. Aineistosta käy myös ilmi, että sukupuolisensitiivisyyden toteutumisen mahdollistamiseen tarvitaan tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja lapsen osallisuutta. Tutkimuksen perusteella työntekijän tulee olla yhteistyössä vanhempien kanssa ja luoda ympäristö, joka tukee lapsia yhdenvertaisesti.