Verkkosivun kehittäminen sisältömarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin keinoin
Heikkinen, Timo (2015)
Heikkinen, Timo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503102958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503102958
Tiivistelmä
Yrityksen omat verkkosivut ovat sen käyntikortti digitaalisessa maailmassa. Verkkosivuilla julkaistu hyvä, arvoa tuottava sisältö ja sen optimoiminen hakukoneille suotuisaksi on edullinen tapa tavoittaa asiakkaita.
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää Sup Rentalin verkkosivuja sisältömarkkinoinnin keinoin, lisätä sivuston näkyvyyttä ja käyttäjien verkkokokemusta hakukoneoptimoinnin avulla. Tavoit-teena oli tuottaa opinnäytetyön toimeksiantajalle konkreettisia kehitysehdotuksia verkkosivujen jatkokehittämistä varten. Sisältömarkkinoinnin keinot ja hakukoneoptimointi tarjoavat toimeksiantajalle kustannustehokkaat välineet käytännön työhön. Laadukas sisältö ja tiedon helppo löydettävyys tuovat lisää suppailusta kiinnostuneita kävijöitä sivulle. Toimek-siantajana oli Turussa toimiva sup-lautoja vuokraava ja sup-retkiä järjestävä yritys. Yrityksellä oli alle vuoden vanhat verkkosivut, ja halutun toiminnan kasvun myötä verkkosivuja oli tarpeen kehittää.
Opinnäytetyön teoreettinenviitekehys koostui kahdesta keskeisestä aihealueesta, haku-koneoptimoinnista ja sisältömarkkinoinnista. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin sisältöstrategiaa ja inbound-markkinointia. Hakukoneoptimointi ja sisältömarkkinointi ovat toisiaan tukevat asiat, hyvä sisältö tuo hakukonenäkyvyyttä.
Kehittämismenetelminä käytettiin net scoutingia ja havainnointihaastattelua. Net scoutingissa Sup Rentalin verkkosivuja verrattiin kolmen vuokrausyrityksen verkkosivuihin. Verkkosivuilla net scoutingin vertailtavina kohteina olivat domain, title-otsake, meta-kuvaus, avainsanat ja linkitykset. Haastattelun ja havainnoinnin kohteina olivat verkkosivun sisältö ja haku-konekäyttäytyminen. Teemahaastattelun aineisto litteroitiin ja analysoitiin haastatteluteemo-jen mukaan tuloksiksi. Myös havainnointiaineisto analysoitiin ja pelkistettiin tuloksiksi. Tuloksia verrattiin teoreettisen viitekehyksen sisältömarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin asiasisältöön verkkosivujen kehitystarpeiden tunnistamiseksi.
Tuloksista voitiin todeta, että asioita on tehty oikein Sup Rentalin verkkosivuja tehdessä. Tuloksista nousi esille myös verkkosivujen kehittämiskohteita. Kehitettävät asiat liittyivät sisällön julkaisemiseen ja tekniseen toteuttamiseen. Näitä olivat esimerkiksi meta-tekstien kor-jaaminen sekä mielenkiintoisen sisällön lisääminen laskeutumissivulle. Yritys on huomioinut nämä kehitysehdotukset. Se on valmis tekemään ratkaisuja, joiden avulla verkkosivut mahdol-listavat aikaisempaa paremmin liiketoiminnan kasvun.
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää Sup Rentalin verkkosivuja sisältömarkkinoinnin keinoin, lisätä sivuston näkyvyyttä ja käyttäjien verkkokokemusta hakukoneoptimoinnin avulla. Tavoit-teena oli tuottaa opinnäytetyön toimeksiantajalle konkreettisia kehitysehdotuksia verkkosivujen jatkokehittämistä varten. Sisältömarkkinoinnin keinot ja hakukoneoptimointi tarjoavat toimeksiantajalle kustannustehokkaat välineet käytännön työhön. Laadukas sisältö ja tiedon helppo löydettävyys tuovat lisää suppailusta kiinnostuneita kävijöitä sivulle. Toimek-siantajana oli Turussa toimiva sup-lautoja vuokraava ja sup-retkiä järjestävä yritys. Yrityksellä oli alle vuoden vanhat verkkosivut, ja halutun toiminnan kasvun myötä verkkosivuja oli tarpeen kehittää.
Opinnäytetyön teoreettinenviitekehys koostui kahdesta keskeisestä aihealueesta, haku-koneoptimoinnista ja sisältömarkkinoinnista. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin sisältöstrategiaa ja inbound-markkinointia. Hakukoneoptimointi ja sisältömarkkinointi ovat toisiaan tukevat asiat, hyvä sisältö tuo hakukonenäkyvyyttä.
Kehittämismenetelminä käytettiin net scoutingia ja havainnointihaastattelua. Net scoutingissa Sup Rentalin verkkosivuja verrattiin kolmen vuokrausyrityksen verkkosivuihin. Verkkosivuilla net scoutingin vertailtavina kohteina olivat domain, title-otsake, meta-kuvaus, avainsanat ja linkitykset. Haastattelun ja havainnoinnin kohteina olivat verkkosivun sisältö ja haku-konekäyttäytyminen. Teemahaastattelun aineisto litteroitiin ja analysoitiin haastatteluteemo-jen mukaan tuloksiksi. Myös havainnointiaineisto analysoitiin ja pelkistettiin tuloksiksi. Tuloksia verrattiin teoreettisen viitekehyksen sisältömarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin asiasisältöön verkkosivujen kehitystarpeiden tunnistamiseksi.
Tuloksista voitiin todeta, että asioita on tehty oikein Sup Rentalin verkkosivuja tehdessä. Tuloksista nousi esille myös verkkosivujen kehittämiskohteita. Kehitettävät asiat liittyivät sisällön julkaisemiseen ja tekniseen toteuttamiseen. Näitä olivat esimerkiksi meta-tekstien kor-jaaminen sekä mielenkiintoisen sisällön lisääminen laskeutumissivulle. Yritys on huomioinut nämä kehitysehdotukset. Se on valmis tekemään ratkaisuja, joiden avulla verkkosivut mahdol-listavat aikaisempaa paremmin liiketoiminnan kasvun.