Kertokaa siitä lapsillenne, kertokoot he omille lapsilleen ja lapsenlapset seuraavalle sukupolvelle
Ilkka, Tiina (2008)
Ilkka, Tiina
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503043647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503043647
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia soveltuuko Godly Play-menetelmä nuorille. Toinen tutkimukseni pääaihe oli menetelmän hyödyt ja haitat, johon hain tarkemmilla kysymyksillä erilaisia näkökulmia. Samalla halusin selvittää miten menetelmä tukee nuoren hengellistä kasvua ja miten se sopii erilaisille oppijoille.
Tutkimukseni toteutin kyselyn avulla, jonka lähetin 30 nuorten parissa työskentelevälle alan ammattilaiselle. Vastaajien joukon voi karkeasti jakaa kirkon ja koulun työntekijöihin. Kyselyvastauksia sain takaisin 20, jolloin vastausprosentti on 66,6%. Lisäksi suoritin omaan havainnointiini perustuneen käytännön kokeilun rippikouluissa. Toteutin kahdella rippileirillä kolme Godly Play-hetkeä, joihin osallistui yhteensä 54 rippikoululaista. Oman havainnointini lisäksi keräsin heiltä lyhyesti palautetta.
Tutkimukseni tuloksena oli, että Godly Play-menetelmä soveltuu hyvin nuorten kanssa käytettäväksi. Menetelmä menee hyvin yksiin Kirkon lapsi- ja nuorisotyön strategian Jumala on. Elämä on nyt. Rakkaus liikuttaa. ja rippikoutusuunnitelma 2001 :n kanssa. Alan ammattilaisten mukaan menetelmä soveltuu hyvin myös erilaisille oppijoille. Menetelmä on todellista vastapainoa tavanomaiselle ohjaajakeskeiselle nuorisotyölle. Tulosten mukaan Godly Play on hyvin monipuolinen menetelmä, joka ruokkii yhtä aikaisesti montaa aistia. Sen toiminnallisuus ja syvällisyys olivat merkittävimpiä hyötyjä. Haittoina vastaavasti nähtiin menetelmän työläs opetteleminen ja sisäistäminen sekä sen soveltuvuus pienelle ryhmälle.
Uskon ja toivon tutkimustulokseni rohkaisevan alan ammattilaisia käyttämään menetelmää nuorten parissa. Tutkimustuloksistani saa hyviksi koettuja havaintoja menetelmään liittyen, joita kannattaa hyödyntää.
Tutkimukseni toteutin kyselyn avulla, jonka lähetin 30 nuorten parissa työskentelevälle alan ammattilaiselle. Vastaajien joukon voi karkeasti jakaa kirkon ja koulun työntekijöihin. Kyselyvastauksia sain takaisin 20, jolloin vastausprosentti on 66,6%. Lisäksi suoritin omaan havainnointiini perustuneen käytännön kokeilun rippikouluissa. Toteutin kahdella rippileirillä kolme Godly Play-hetkeä, joihin osallistui yhteensä 54 rippikoululaista. Oman havainnointini lisäksi keräsin heiltä lyhyesti palautetta.
Tutkimukseni tuloksena oli, että Godly Play-menetelmä soveltuu hyvin nuorten kanssa käytettäväksi. Menetelmä menee hyvin yksiin Kirkon lapsi- ja nuorisotyön strategian Jumala on. Elämä on nyt. Rakkaus liikuttaa. ja rippikoutusuunnitelma 2001 :n kanssa. Alan ammattilaisten mukaan menetelmä soveltuu hyvin myös erilaisille oppijoille. Menetelmä on todellista vastapainoa tavanomaiselle ohjaajakeskeiselle nuorisotyölle. Tulosten mukaan Godly Play on hyvin monipuolinen menetelmä, joka ruokkii yhtä aikaisesti montaa aistia. Sen toiminnallisuus ja syvällisyys olivat merkittävimpiä hyötyjä. Haittoina vastaavasti nähtiin menetelmän työläs opetteleminen ja sisäistäminen sekä sen soveltuvuus pienelle ryhmälle.
Uskon ja toivon tutkimustulokseni rohkaisevan alan ammattilaisia käyttämään menetelmää nuorten parissa. Tutkimustuloksistani saa hyviksi koettuja havaintoja menetelmään liittyen, joita kannattaa hyödyntää.