Nivalassa toimivien pankkien yrityskuva yksityishenkilöiden keskuudessa
Koskela, Tiina (2008)
Koskela, Tiina
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503043648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503043648
Tiivistelmä
Pankkisektorilla kilpailu asiakkaista on entisestään kiristynyt viime vuosikymmenten aikana, eikä pelkästään hinnalla ja koroilla kyetä enää kilpailemaan palvelujen ja tuotteiden samankaltaisuuden vuoksi. Tänä päivänä palvelun laatu, yrityskuva ja hinta ovat nousseet keskeisiksi kilpailutekijöiksi pankkitoiminnassa.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Nivalan Osuuspankki. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yksityishenkilöiden mielikuvia Nivalassa toimivista pankeista ja vakuutusyhtiöistä, sekä niiden kilpailutilannetta. Tarkoitukseni oli myös tutkia kuluttajien pankinvaihtohalukkuutta. Opinnäytetyön empiirinen osuus on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiedot hankittiin kirjehaastatteluina paikkakunnan yli 1 8-vuotiailta yksityishenkilöiltä. Kysely lähetettiin 500 nivalalaiselle ja vastauksia saatiin 153, vastausprosentiksi tuli 30,6 %.
Kirjallisessa osiossa tarkastellaan markkinoinnin kilpailukeinoja palveluyrityksessä, yrityskuvaa ja asiakaspalvelua.
Toimeksiantajan pyynnöstä tutkimustulokset salataan. Kilpailu tulee kovenemaan tulevaisuudessa ja voittajaksi selviää pankki, joka tarjoaa suurimman hyödyn asiakkaalle. Asiakaspalvelun tehostaminen, asiakkaiden arvostaminen, luotettavuus sekä sähköisten kanavien toimivuus ja ajantasaisuus tarjoavat keinot pärjätä kilpailussa.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Nivalan Osuuspankki. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yksityishenkilöiden mielikuvia Nivalassa toimivista pankeista ja vakuutusyhtiöistä, sekä niiden kilpailutilannetta. Tarkoitukseni oli myös tutkia kuluttajien pankinvaihtohalukkuutta. Opinnäytetyön empiirinen osuus on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiedot hankittiin kirjehaastatteluina paikkakunnan yli 1 8-vuotiailta yksityishenkilöiltä. Kysely lähetettiin 500 nivalalaiselle ja vastauksia saatiin 153, vastausprosentiksi tuli 30,6 %.
Kirjallisessa osiossa tarkastellaan markkinoinnin kilpailukeinoja palveluyrityksessä, yrityskuvaa ja asiakaspalvelua.
Toimeksiantajan pyynnöstä tutkimustulokset salataan. Kilpailu tulee kovenemaan tulevaisuudessa ja voittajaksi selviää pankki, joka tarjoaa suurimman hyödyn asiakkaalle. Asiakaspalvelun tehostaminen, asiakkaiden arvostaminen, luotettavuus sekä sähköisten kanavien toimivuus ja ajantasaisuus tarjoavat keinot pärjätä kilpailussa.