Messut pienyrityksen markkinointikanavana
Pesonen, Tomi (2008)
Pesonen, Tomi
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503053690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503053690
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee yrityksen messuosallistumista. Työn tarkoituksena oli antaa selkeä kuva pienyrittäjälle siitä, miksi messuille kannattaa lähteä, miten valitaan oikeat messut, kuinka messuosallistumista suunnitellaan, miten messuilla toimitaan ja miten saatuja asiakas kontakteja hyödynnetään maksimaalisesti. Painopisteenä oli pohtia pienyrityksen messuosallistumista kotimaan ammattimessuilla ja etenkin syventyä siihen, miten pienyrittäjät voisivat erottautua ja menestyä suurten yritysten puristuksessa.
Viitekehyksenä toimii markkinointiviestinnästä, kokonaisvaltaisesta markkinointiviestinnästä, imagosta, brändistä sekä messuprojektin suunnittelusta, toteutuksesta ja jälkihoidosta kerätty teoria. Messut ovat osa yrityksen markkinointiviestintää, ja siksi on tärkeää käsitellä aihetta kokonaisuutena. Toisaalta messut eivät ole pelkästään tapahtuma, jossa pyritään vain hankkimaan uusia asiakkaita. Ne ovat oivallinen paikka kirkastaa tai rakentaa yrityksen imagoa ja brändiä. Näitä näkökulmia käsitellään lähinnä messumarkkinoinnin kannalta,
Tutkimusosion päämääränä oli kartoittaa ja kerätä erilaisia kokemuksia sekä kuvaavia esimerkkejä onnistuneesta messuosallistumisesta pienyrittäjien näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, koska haluttiin päästä pintaa syvemmälle. Haastattelun kohteena oli kahdeksan messuveteraania sisustus- ja lahjatavaratoimialalta.
Viitekehyksenä toimii markkinointiviestinnästä, kokonaisvaltaisesta markkinointiviestinnästä, imagosta, brändistä sekä messuprojektin suunnittelusta, toteutuksesta ja jälkihoidosta kerätty teoria. Messut ovat osa yrityksen markkinointiviestintää, ja siksi on tärkeää käsitellä aihetta kokonaisuutena. Toisaalta messut eivät ole pelkästään tapahtuma, jossa pyritään vain hankkimaan uusia asiakkaita. Ne ovat oivallinen paikka kirkastaa tai rakentaa yrityksen imagoa ja brändiä. Näitä näkökulmia käsitellään lähinnä messumarkkinoinnin kannalta,
Tutkimusosion päämääränä oli kartoittaa ja kerätä erilaisia kokemuksia sekä kuvaavia esimerkkejä onnistuneesta messuosallistumisesta pienyrittäjien näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, koska haluttiin päästä pintaa syvemmälle. Haastattelun kohteena oli kahdeksan messuveteraania sisustus- ja lahjatavaratoimialalta.