Laurea Smart -verkkokaupan käytettävyyden arviointi
Ruotsila, Riku (2025)
Ruotsila, Riku
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503043678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503043678
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli arvioida Laurea Smart -verkkokaupan sivuston käytettävyyttä ja tunnistaa sen mahdolliset ongelmakohdat, jotka heikentävät käyttäjäkokemusta ja estävät sujuvaa asiointia. Toimeksiantaja hyötyy tutkimuksen tuloksista verkkosivustonsa kehittämisessä, erityisesti käyttäjäkokemuksen parantamisessa.
Tutkimuksen kehittämistehtävinä oli selvittää, miten sivuston käytettävyyttä voidaan parantaa siten, että prosessit toimivat mahdollisimman helposti, ymmärrettävästi ja suoraviivaisesti. Tavoitteena oli myös tarjota konkreettisia parannusehdotuksia havaittujen ongelmien ratkaisemiseksi.
Työn tietoperustassa perehdyttiin käytettävyyden tutkimukseen ja teoriaan, kuten käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun, käytettävyystestaukseen ja sivuston suunnittelun parhaisiin käytäntöihin. Tämä teoria antoi pohjan tutkimuksen toteuttamiselle ja analyysille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin suurimmassa määrin käyttäjätestausta. Muihin menetelmiin kuului itsenäinen arviointi teorian pohjalta ja käytettävyystestauksen aikana suoritettu haastattelu. Itsenäisessä arvioinnissa kartoitettiin sivuston mahdollisia ongelmia käytettävyyden näkökulmasta ja laadittiin realistisia testaustehtäviä ja kysymyksiä käyttäjätestausta varten.
Tutkimustulokset osoittivat, että sivustolla ilmeni merkittäviä käytettävyysongelmia prosessien päätoimintoinnoissa, kuten ostoskorin toiminnallisuudessa, tarpeellisen tiedon vähyydessä ja koulutustarjonnan selauksessa. Näillä ongelmilla havaittiin olevan merkittävä vaikutus käyttäjäkokemukseen ja palvelun sujuvuuteen. Tulosten pohjalta esitettiin selkeitä ja varteenotettavia kehitysehdotuksia ongelmien ratkaisuun.
Johtopäätöksenä todettiin, että käyttäjäkeskeinen suunnittelu ja käytettävyystestaus ovat olennaisia sivuston kehittämisessä. Tutkimus toi esille tarpeen jatkuvalle käyttäjätutkimukselle myös tulevaisuudessa.
Tutkimuksen kehittämistehtävinä oli selvittää, miten sivuston käytettävyyttä voidaan parantaa siten, että prosessit toimivat mahdollisimman helposti, ymmärrettävästi ja suoraviivaisesti. Tavoitteena oli myös tarjota konkreettisia parannusehdotuksia havaittujen ongelmien ratkaisemiseksi.
Työn tietoperustassa perehdyttiin käytettävyyden tutkimukseen ja teoriaan, kuten käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun, käytettävyystestaukseen ja sivuston suunnittelun parhaisiin käytäntöihin. Tämä teoria antoi pohjan tutkimuksen toteuttamiselle ja analyysille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin suurimmassa määrin käyttäjätestausta. Muihin menetelmiin kuului itsenäinen arviointi teorian pohjalta ja käytettävyystestauksen aikana suoritettu haastattelu. Itsenäisessä arvioinnissa kartoitettiin sivuston mahdollisia ongelmia käytettävyyden näkökulmasta ja laadittiin realistisia testaustehtäviä ja kysymyksiä käyttäjätestausta varten.
Tutkimustulokset osoittivat, että sivustolla ilmeni merkittäviä käytettävyysongelmia prosessien päätoimintoinnoissa, kuten ostoskorin toiminnallisuudessa, tarpeellisen tiedon vähyydessä ja koulutustarjonnan selauksessa. Näillä ongelmilla havaittiin olevan merkittävä vaikutus käyttäjäkokemukseen ja palvelun sujuvuuteen. Tulosten pohjalta esitettiin selkeitä ja varteenotettavia kehitysehdotuksia ongelmien ratkaisuun.
Johtopäätöksenä todettiin, että käyttäjäkeskeinen suunnittelu ja käytettävyystestaus ovat olennaisia sivuston kehittämisessä. Tutkimus toi esille tarpeen jatkuvalle käyttäjätutkimukselle myös tulevaisuudessa.