Toimintapäivä Kyrönniemessä : 7-luokkalaiset tutustumassa toisiinsa
Kontiainen, Ulla (2008)
Kontiainen, Ulla
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503053719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503053719
Tiivistelmä
Yläasteelle siirtyminen on useimmille nuorille suuri muutos elämässä. Useimmat koulukaverit ja opettajat voivat olla uusia samoin kuin koko kouluympäristö. Uuteen elämäntilanteeseen sopeutuminen ja uusiin kavereihin tutustuminen ei välttämättä aina ole helppoa 13-vuotiaalle nuorelle.
Tässä opinnäytetyössä tutkin 7-luokkalaisten tutustumista toisiinsa seurakunnan ja koulun yhteistyönä järjestetyn toimintapäivän yhteydessä. Tämä toimintapäivä oli suunnattu juuri 7-luokan aloittaneille oppilaille ja päivän tavoitteena oli erilaisten kilpailujen, leikkien ja yhteistoimintaharjoitteiden avulla auttaa oppilaita tutustumaan toisiinsa.
Toimintapäivän tuloksellisuutta arvioitiin tarkastelemalla oppilaiden käyttäytymistä ja vuorovaikutuksen toimivuutta päivän aikana ja sen jälkeen. Tulosten arvioinnissa käytettiin myös kyselylomakkeita, joihin vastasivat sekä oppilaat että opettajat. Näissä lomakkeissa he saivat arvioida, oliko toimintapäivällä vaikutusta luokan ilmapiiriin ja yhteishenkeen.
Tässä opinnäytetyössä tutkin 7-luokkalaisten tutustumista toisiinsa seurakunnan ja koulun yhteistyönä järjestetyn toimintapäivän yhteydessä. Tämä toimintapäivä oli suunnattu juuri 7-luokan aloittaneille oppilaille ja päivän tavoitteena oli erilaisten kilpailujen, leikkien ja yhteistoimintaharjoitteiden avulla auttaa oppilaita tutustumaan toisiinsa.
Toimintapäivän tuloksellisuutta arvioitiin tarkastelemalla oppilaiden käyttäytymistä ja vuorovaikutuksen toimivuutta päivän aikana ja sen jälkeen. Tulosten arvioinnissa käytettiin myös kyselylomakkeita, joihin vastasivat sekä oppilaat että opettajat. Näissä lomakkeissa he saivat arvioida, oliko toimintapäivällä vaikutusta luokan ilmapiiriin ja yhteishenkeen.