ECR - asiakaslähtöinen tarjontaketjun hallinta : case: S-Market Kaustisen teollisten tuoteryhmien ja käyttötavaravalikoiman profilointi
Furu, Victoria (2008)
Furu, Victoria
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503063779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503063779
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee ECR-toimintaa ja sen osa-alueita. Työssä syvennytään valikoimanja tilanhallintaan ja sen kautta valikoiman profilointiin. Työn tarkoituksena oli profiloida S-market Kaustisen teollisten tuotteiden ja käyttötavaroiden valikoima. Profiloinnin toteutuksen taustalla olivat uudet myymäläkohtaiset hyllyt. Valikoimista haluttiin poistaa turhat hyllynlämmittäjät sekä tietyiltä osin laajentaa valikoimaa.
Päivittäistavarakaupan alalla vallitsee kova kilpailu, ja ala muuttuu jatkuvasti. Tämän vuoksi tavarantoimittajat ja kauppaketjut ovat tiivistäncct yhteistyötään ja aloittaneet ECRtoiminnan. ECR-toiminta (Efficient Consumer Response) eli asiakaslähtöinen tarjontaketjun hallinta, on kaupan ja teollisuuden yhteistyötä kuluttajanäkökulmasta. ECR-toiminnan lähtökohtana on, että informaatiovirta kulkee katkeamattomana teollisuudelta kauppaan ja kuluttajalle sekä takaisin teollisuudelle. Näin toimittaessa kuluttaja hyötyy saadessaan haluamansa tuotteet oikeaan aikaan.
Valikoiman profiloinnilla pyritään muodostamaan myymälään paikallinen valikoima, joka vastaa paikallista kuluttajakysyntää. Turhia tuotteita pyritään poistamaan, jotta meneville tuotteille saadaan lisää tilaa. Uusia tuotteita voidaan myös ottaa valikoimiin asiakastoiveiden perusteella.
Päivittäistavarakaupan alalla vallitsee kova kilpailu, ja ala muuttuu jatkuvasti. Tämän vuoksi tavarantoimittajat ja kauppaketjut ovat tiivistäncct yhteistyötään ja aloittaneet ECRtoiminnan. ECR-toiminta (Efficient Consumer Response) eli asiakaslähtöinen tarjontaketjun hallinta, on kaupan ja teollisuuden yhteistyötä kuluttajanäkökulmasta. ECR-toiminnan lähtökohtana on, että informaatiovirta kulkee katkeamattomana teollisuudelta kauppaan ja kuluttajalle sekä takaisin teollisuudelle. Näin toimittaessa kuluttaja hyötyy saadessaan haluamansa tuotteet oikeaan aikaan.
Valikoiman profiloinnilla pyritään muodostamaan myymälään paikallinen valikoima, joka vastaa paikallista kuluttajakysyntää. Turhia tuotteita pyritään poistamaan, jotta meneville tuotteille saadaan lisää tilaa. Uusia tuotteita voidaan myös ottaa valikoimiin asiakastoiveiden perusteella.