Tukea peruskoulun digipedagogiikkaan : ”Ja just – että mihin on mitkäkin tunnukset”
Holma, Henna (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503053732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503053732
Tiivistelmä
Koulujen ja kuntien digitalisaatio kehittyy nopeasti, ja opettajien digipedagogisen osaamisen tukeminen on keskeinen osa koulutuksen kehittämistä. Suomen digitaalinen kompassi 2030 määrittää kansallisen vision digitalisaatiolle ja sitä konkretisoidaan Varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen digitalisaation tavoitetilalla (2023).
Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö tarkastelee peruskoulun digipedagogiikan tukemista palvelumuotoilun näkökulmasta, ja tavoitteena oli kehittää opettajalle ja kouluyhteisölle käytännön ratkaisuja digipedagogisten valmiuksien vahvistamiseksi. Työ toteutettiin toimintatutkimuksena, ja siinä hyödynnettiin monimenetelmällistä aineistonkeruuta. Teoreettinen viitekehys tukeutuu DigCompEdu- ja TPACK-malleihin, joiden avulla kartoitettiin opettajien digipedagogista osaamista ja kehitystarpeita.
Tulokset osoittavat, että digipedagogiikan onnistunut tuki edellyttää selkeitä rakenteita, muutosjohtajuutta, verkostomaisuutta, jatkuvaa koulutusta ja käytännönläheistä tukea. Muotoiluajattelua hyödyntämällä voidaan vahvistaa käyttäjälähtöisiä ratkaisuja sekä saavutettavia ohjeistuksia, jotka tukevat opettajien osaamisen kehittymistä ja kouluyhteisön strategista digitalisaatiota. Kehittämistyön tuloksena syntyi digipedagogiikan tukimalli sekä Digiä Luokkaan-sivusto, jotka tarjoavat konkreettisia työkaluja digipedagogiikan kehittämiseen ja sen arviointityöhön.
Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö tarkastelee peruskoulun digipedagogiikan tukemista palvelumuotoilun näkökulmasta, ja tavoitteena oli kehittää opettajalle ja kouluyhteisölle käytännön ratkaisuja digipedagogisten valmiuksien vahvistamiseksi. Työ toteutettiin toimintatutkimuksena, ja siinä hyödynnettiin monimenetelmällistä aineistonkeruuta. Teoreettinen viitekehys tukeutuu DigCompEdu- ja TPACK-malleihin, joiden avulla kartoitettiin opettajien digipedagogista osaamista ja kehitystarpeita.
Tulokset osoittavat, että digipedagogiikan onnistunut tuki edellyttää selkeitä rakenteita, muutosjohtajuutta, verkostomaisuutta, jatkuvaa koulutusta ja käytännönläheistä tukea. Muotoiluajattelua hyödyntämällä voidaan vahvistaa käyttäjälähtöisiä ratkaisuja sekä saavutettavia ohjeistuksia, jotka tukevat opettajien osaamisen kehittymistä ja kouluyhteisön strategista digitalisaatiota. Kehittämistyön tuloksena syntyi digipedagogiikan tukimalli sekä Digiä Luokkaan-sivusto, jotka tarjoavat konkreettisia työkaluja digipedagogiikan kehittämiseen ja sen arviointityöhön.