Lasten tunnetaitojen tukeminen - materiaalikansio varhaiskasvattajille
Maukonen, Maija (2025)
Maukonen, Maija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503083859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503083859
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Jaakkolan päiväkodin kanssa. Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa varhaiskasvatuksen työntekijöille materiaalikansio lasten tunnetaitojen tukemisen avuksi. Varhaiskasvatuksen työntekijät voivat hyödyntää kansiossa olevaa tietoa, työkaluja ja harjoitteita lasten kanssa työskennellessä. Tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria entistä tunneälykkäämmäksi ja tuoda kasvattajille materiaalia, työkaluja ja harjoituksia lasten tunnetaitojen tukemisen avuksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään varhaiskasvatusta sekä sitä ohjaavia asiakirjoja. Lisäksi tietoperustassa käsitellään tunne-elämän kehittymistä, tunnetaitoja, tunneälyä, itsesäätelyä sekä tunnetaitojen tukemista ja sen merkitystä. Lisäksi tärkeänä nostona on esitetty aiempia tutkimuksia lasten tunnetaitojen tukemisesta.
Tutkimusosuuden tarkoituksena oli selvittää tunteiden tukemiseen liittyviä toimintatapoja päiväkodissa. Tavoitteena oli kerätä varhaiskasvatuksen henkilökunnalta tietoa siitä, kuinka tunteiden tukeminen huomioidaan päiväkodissa ja minkälaisia tarpeita, haasteita ja toiveita siihen liittyy. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä ja aineiston keräämiseksi käytettiin henkilökunnalle suunnattua sähköistä kyselyä. Kyselyn tulokset otettiin huomioon lopullisen tunnetaitokansion laatimisessa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi tunnetaitokansio varhaiskasvattajille. Tunnetaitokansio sisältää erilaisia tunnetaitoharjoituksia sekä tunnekortit eri ikäisille lapsille. Tunnetaitokansio sekä tunnekortit toimivat varhaiskasvattajien tukena ja apuna lasten tunnetaitojen opettelussa. Tunnetaitokansiota voisi jatkokehittää esimerkiksi kirjaksi tai siihen voisi lisätä kuvatukia tunteiden tukemisen avuksi. Lisäksi tunnetaitokansiota voisi kehittää sähköiseen muotoon, jolloin se voisi olla saatavilla myös lasten huoltajille.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään varhaiskasvatusta sekä sitä ohjaavia asiakirjoja. Lisäksi tietoperustassa käsitellään tunne-elämän kehittymistä, tunnetaitoja, tunneälyä, itsesäätelyä sekä tunnetaitojen tukemista ja sen merkitystä. Lisäksi tärkeänä nostona on esitetty aiempia tutkimuksia lasten tunnetaitojen tukemisesta.
Tutkimusosuuden tarkoituksena oli selvittää tunteiden tukemiseen liittyviä toimintatapoja päiväkodissa. Tavoitteena oli kerätä varhaiskasvatuksen henkilökunnalta tietoa siitä, kuinka tunteiden tukeminen huomioidaan päiväkodissa ja minkälaisia tarpeita, haasteita ja toiveita siihen liittyy. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä ja aineiston keräämiseksi käytettiin henkilökunnalle suunnattua sähköistä kyselyä. Kyselyn tulokset otettiin huomioon lopullisen tunnetaitokansion laatimisessa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi tunnetaitokansio varhaiskasvattajille. Tunnetaitokansio sisältää erilaisia tunnetaitoharjoituksia sekä tunnekortit eri ikäisille lapsille. Tunnetaitokansio sekä tunnekortit toimivat varhaiskasvattajien tukena ja apuna lasten tunnetaitojen opettelussa. Tunnetaitokansiota voisi jatkokehittää esimerkiksi kirjaksi tai siihen voisi lisätä kuvatukia tunteiden tukemisen avuksi. Lisäksi tunnetaitokansiota voisi kehittää sähköiseen muotoon, jolloin se voisi olla saatavilla myös lasten huoltajille.