Brand goes UX : brändi-identiteetin ja käyttäjäkokemuksen yhdenmukaistaminen
Salmela, Mari (2025)
Salmela, Mari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503093877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503093877
Tiivistelmä
Tutkimus keskittyi brändillisten suunnittelun periaatteiden luomiseen kohdeorganisaatiolle. Työn tarkoituksena oli jäsentää selkeästi määritellyt periaatteet sekä viitekehys, jotka helpottavat brändinhallintaa tuote- ja UX-suunnitteluprosessissa. Työ rajattiin siten, ettei se sisällä tarkan käyttöönoton suunnittelua, suunnittelujärjestelmän (design system) tai graafisen ohjeiston luomista ohjelmistoille, eikä erillistä asiakastutkimusta.
Lähtökohtana analysoitiin kohdeorganisaation nykytilaa, tarpeita ja ohjelmistotuotteiden yhtenäisyyttä brändin näkökulmasta. Työn tutkimusosuudessa toteutettiin puolistrukturoitu haastattelu sekä työpaja, joiden avulla selvitettiin UX- ja tuotesuunnittelijoiden tarpeita, nykytilannetta ja tulevaisuuden toiveita.
Aineistoista tehtiin laadullisen sisällönanalyysi, jonka tavoitteena oli kuvata brändin mukaista käyttäjäkokemusta. Pelkistämisen avulla aineistoista eroteltiin käsitteet, jotka muodostivat suunnittelun periaatteet. Tutkimus sisälsi myös benchmark-analyysin, jonka avulla kartoitettiin muista organisaatioista löytyviä hyviä käytäntöjä suunnittelun periaatteiden käytöstä.
Tuloksena syntyneet suunnitteluperiaatteet tarjoavat pohjan organisaation brändin kehittämiselle ja sen hallinnalle ohjelmistoissa. Periaatteet muotoiltiin viitekehykseksi, joka on yhteensopiva organisaation vision, mission, arvopohjan sekä asiakaslupausten kanssa. Malli toimii apuna tuotteiden UX-suunnitteluprosessin päätöksenteossa ja myöhemmille brändin konkretisointiin liittyville toimenpiteille. Työn jatkokehityskohteena tunnistettiin periaatteiden käyttöönotto ja mittaus.
Lähtökohtana analysoitiin kohdeorganisaation nykytilaa, tarpeita ja ohjelmistotuotteiden yhtenäisyyttä brändin näkökulmasta. Työn tutkimusosuudessa toteutettiin puolistrukturoitu haastattelu sekä työpaja, joiden avulla selvitettiin UX- ja tuotesuunnittelijoiden tarpeita, nykytilannetta ja tulevaisuuden toiveita.
Aineistoista tehtiin laadullisen sisällönanalyysi, jonka tavoitteena oli kuvata brändin mukaista käyttäjäkokemusta. Pelkistämisen avulla aineistoista eroteltiin käsitteet, jotka muodostivat suunnittelun periaatteet. Tutkimus sisälsi myös benchmark-analyysin, jonka avulla kartoitettiin muista organisaatioista löytyviä hyviä käytäntöjä suunnittelun periaatteiden käytöstä.
Tuloksena syntyneet suunnitteluperiaatteet tarjoavat pohjan organisaation brändin kehittämiselle ja sen hallinnalle ohjelmistoissa. Periaatteet muotoiltiin viitekehykseksi, joka on yhteensopiva organisaation vision, mission, arvopohjan sekä asiakaslupausten kanssa. Malli toimii apuna tuotteiden UX-suunnitteluprosessin päätöksenteossa ja myöhemmille brändin konkretisointiin liittyville toimenpiteille. Työn jatkokehityskohteena tunnistettiin periaatteiden käyttöönotto ja mittaus.