Toimeksiantajan kustannuslaskennan kehittäminen osana hinnoittelua
Boumaraf, Marja (2025)
Boumaraf, Marja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503114014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503114014
Tiivistelmä
Viime vuosikymmeninä liiketoimintaympäristö on kokenut merkittäviä muutoksia, jotka ovat vaikuttaneet yritysten toimintatapoihin ja laskentatoimeen. Yrityksen kyky ymmärtää ja hallita kustannuksiaan sekä hinnoitella palvelunsa kilpailukykyisesti vaikuttaa suoraan sen kannattavuuteen ja markkina-asemaan. Kustannusrakenteen tarkastelu mahdollistaa realistisen kuvan kustannusten jakautumisesta ja hinnoittelustrategian luomisesta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää palveluliiketoiminnan kustannusrakennetta ja hyödyntää tietoa hinnoittelun tukena. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota yritysjohdolle ja hinnoittelusta vastaaville henkilöille ajankohtaista tietoa kustannusrakenteen muodostumisesta ja sen vaikutuksista hinnoitteluun. Lisäksi tutkimus pyrki tarjoamaan joustavia työkaluja hinnoitteluratkaisujen räätälöimiseksi toimeksiantajalle.
Tutkimus toteutettiin konstruktiivisen tutkimusotteen keinoin case-tutkimuksena. Se eteni iteraatiokierrosten avuin ja aineisto kerättiin laadullisen tutkimuksen menetelmin: teemahaastatteluina, havainnointina ja talousraporteilta saatujen tietojen perusteella. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen avulla tunnistettiin case yrityksen kustannusten ja hinnoittelun nykytila ja miten näitä tulisi kehittää, jotta liiketoiminta olisi kannattavaa. Tutkimuksen tuloksena syntyi toimeksiantajan käyttöön kustannuslaskentapohja sekä hinnoittelun tukimateriaali.
Kannattava liiketoiminta vaatii kustannusten ymmärtämistä ja onnistuneen hinnoittelun. Kehittämällä ymmärrystä kustannuksista ja hinnoittelun perusteista voidaan saavuttaa menestynyt liiketoiminta. Hyvinvoivilla ja kannattavilla yrityksillä on yhteiskunnalle positiivinen vaikutus työllistämisen kautta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää palveluliiketoiminnan kustannusrakennetta ja hyödyntää tietoa hinnoittelun tukena. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota yritysjohdolle ja hinnoittelusta vastaaville henkilöille ajankohtaista tietoa kustannusrakenteen muodostumisesta ja sen vaikutuksista hinnoitteluun. Lisäksi tutkimus pyrki tarjoamaan joustavia työkaluja hinnoitteluratkaisujen räätälöimiseksi toimeksiantajalle.
Tutkimus toteutettiin konstruktiivisen tutkimusotteen keinoin case-tutkimuksena. Se eteni iteraatiokierrosten avuin ja aineisto kerättiin laadullisen tutkimuksen menetelmin: teemahaastatteluina, havainnointina ja talousraporteilta saatujen tietojen perusteella. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen avulla tunnistettiin case yrityksen kustannusten ja hinnoittelun nykytila ja miten näitä tulisi kehittää, jotta liiketoiminta olisi kannattavaa. Tutkimuksen tuloksena syntyi toimeksiantajan käyttöön kustannuslaskentapohja sekä hinnoittelun tukimateriaali.
Kannattava liiketoiminta vaatii kustannusten ymmärtämistä ja onnistuneen hinnoittelun. Kehittämällä ymmärrystä kustannuksista ja hinnoittelun perusteista voidaan saavuttaa menestynyt liiketoiminta. Hyvinvoivilla ja kannattavilla yrityksillä on yhteiskunnalle positiivinen vaikutus työllistämisen kautta.