Vastuullisuusosaamista liiketoiminnan perustutkintoon
Rautkuru, Johanna (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503103958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503103958
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa käsitellään Suomen toisen asteen opinnoista liiketoiminnan perustutkinnon eli merkonomin tutkintonimikkeen tuottavaa ammatillista perustutkintoa. Tietoperustassa on käsitelty perustutkinnon muodostumista, ammatillisen koulutuksen keskeistä sanastoa ja kestävään kehitykseen, Agenda2030:een, vastuullisuuteen ja ilmastonmuutokseen liittyvää käsitteistöä sekä liiketoimintaopiskelijan avaintaitoja ja tulevaisuusosaamista.
Kestävä kehitys on yksi Opetushallituksen määrittelemistä elinikäisen oppimisen avaintaidoista. Liiketoiminnan pilotissa on hyödynnetty kehittämistyössä palvelumuotoilun tuplatimanttia, jossa toteutettiin tuplatimantin kolme ensimmäistä vaihetta, LÖYDÄ, TUTKI ja MÄÄRITÄ. Kehittämishankkeessa syntyi liiketoiminnan perustutkintoon paikallinen ammatillinen tutkinnon osa, Vastuullinen ja kestävä liiketoiminta, johon on osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien lisäksi laadittu tuplatimantin neljättä TUOTA-vaihetta ajatellen myös mahdollinen toteutussuunnitelma ja aikataulu. Suunnitelman toteutusta käytännössä Luksian Lohjan toimipisteessä ei ollut mahdollista toteuttaa tämän opinnäytetyön puitteissa opinnäytteen laatijan vaihdettua työnantajaa.
Opinnäytetyö on laadittu liiketoiminnan perustutkintoon (OPH-5162-2021) Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymässä Luksiassa, sen Lohjan kampuksella osana valtakunnallista VASKI-hanketta. VASKI-hanke on osa Opetushallituksen rahoittamaa ammatillisen koulutuksen kestävän kehityksen ja vihreän siirtymän kehittämisohjelmaa vuosina 2022-2023. Työskentely tapahtui neljän pilottiopintoalan edustajien yhteiskehittämisenä pilottityöryhmässä ja pilottiopintoalakohtaisena kehittämistyönä.
Kehittämistyössä hyödynnettiin yhteistyöskentelyn ja käytännön havainnoinnin lisäksi muun muassa organisaation erilaisia asiakirjoja ja dokumentteja, tilastopalvelu Vipusta ja Nuorisobarometriä. Liiketoiminnan opintoalalla kehittämishankkeen tavoite laatia paikallinen tutkinnon osa liiketoiminnan perustutkintoon mahdollisti paikallisen tutkinnon osan suunnittelun joko yhteisiin tutkinnon osiin (YTO) tai ammatillisiin vapaasti valittaviin tutkinnon osiin. Liiketoiminnan opintoalalla kehittämistyötä pilottihankkeessa tehtiin vuoden 2022 keväästä joulukuuhun. Hanketyöskentelyn tavoitteena liiketoiminnan opintoalalla oli suunnitella liiketoiminnan perustutkintoon eli merkonomin koulutusohjelmaan kestävään kehitykseen liittyvä tutkinnon osa. Lohjan kampuksen pilottiopintoalojen yhteisen hanketyöskentelyn tavoitteena oli luoda pysyviä kestävän kehityksen hyviä käytäntöjä ja toiminnan kehittymistä koko koulutuskuntayhtymässä sen kaikilla kampuksilla ja kaikilla opintoaloilla. VASKI-hankkeen tavoitteena oli myös jakaa tietoa, osaamista ja hyviä käytäntöjä valtakunnallisesti.
Tutkinnon osa ja laadittu toteutussuunnitelma ovat sellaisenaan minkä tahansa koulutuksen järjestäjän hyödynnettävissä ja kehitettävissä edelleen. Tutkinnon osa luo hyvän pohjan koulutuksen järjestäjien omalle paikalliselle jatkokehitysideoinnille, vastaa hyvin VASKI-hankkeen valtakunnallisiin yhteiskehittämisen tavoitteisiin sekä Luksian paikallisiin hanketavoitteisiin VASKI-hankkeessa sekä myös soveltuu sellaisenaan tulevien valtakunnallisten tutkinnon perusteiden suunnitteluun.
Kestävä kehitys on yksi Opetushallituksen määrittelemistä elinikäisen oppimisen avaintaidoista. Liiketoiminnan pilotissa on hyödynnetty kehittämistyössä palvelumuotoilun tuplatimanttia, jossa toteutettiin tuplatimantin kolme ensimmäistä vaihetta, LÖYDÄ, TUTKI ja MÄÄRITÄ. Kehittämishankkeessa syntyi liiketoiminnan perustutkintoon paikallinen ammatillinen tutkinnon osa, Vastuullinen ja kestävä liiketoiminta, johon on osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien lisäksi laadittu tuplatimantin neljättä TUOTA-vaihetta ajatellen myös mahdollinen toteutussuunnitelma ja aikataulu. Suunnitelman toteutusta käytännössä Luksian Lohjan toimipisteessä ei ollut mahdollista toteuttaa tämän opinnäytetyön puitteissa opinnäytteen laatijan vaihdettua työnantajaa.
Opinnäytetyö on laadittu liiketoiminnan perustutkintoon (OPH-5162-2021) Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymässä Luksiassa, sen Lohjan kampuksella osana valtakunnallista VASKI-hanketta. VASKI-hanke on osa Opetushallituksen rahoittamaa ammatillisen koulutuksen kestävän kehityksen ja vihreän siirtymän kehittämisohjelmaa vuosina 2022-2023. Työskentely tapahtui neljän pilottiopintoalan edustajien yhteiskehittämisenä pilottityöryhmässä ja pilottiopintoalakohtaisena kehittämistyönä.
Kehittämistyössä hyödynnettiin yhteistyöskentelyn ja käytännön havainnoinnin lisäksi muun muassa organisaation erilaisia asiakirjoja ja dokumentteja, tilastopalvelu Vipusta ja Nuorisobarometriä. Liiketoiminnan opintoalalla kehittämishankkeen tavoite laatia paikallinen tutkinnon osa liiketoiminnan perustutkintoon mahdollisti paikallisen tutkinnon osan suunnittelun joko yhteisiin tutkinnon osiin (YTO) tai ammatillisiin vapaasti valittaviin tutkinnon osiin. Liiketoiminnan opintoalalla kehittämistyötä pilottihankkeessa tehtiin vuoden 2022 keväästä joulukuuhun. Hanketyöskentelyn tavoitteena liiketoiminnan opintoalalla oli suunnitella liiketoiminnan perustutkintoon eli merkonomin koulutusohjelmaan kestävään kehitykseen liittyvä tutkinnon osa. Lohjan kampuksen pilottiopintoalojen yhteisen hanketyöskentelyn tavoitteena oli luoda pysyviä kestävän kehityksen hyviä käytäntöjä ja toiminnan kehittymistä koko koulutuskuntayhtymässä sen kaikilla kampuksilla ja kaikilla opintoaloilla. VASKI-hankkeen tavoitteena oli myös jakaa tietoa, osaamista ja hyviä käytäntöjä valtakunnallisesti.
Tutkinnon osa ja laadittu toteutussuunnitelma ovat sellaisenaan minkä tahansa koulutuksen järjestäjän hyödynnettävissä ja kehitettävissä edelleen. Tutkinnon osa luo hyvän pohjan koulutuksen järjestäjien omalle paikalliselle jatkokehitysideoinnille, vastaa hyvin VASKI-hankkeen valtakunnallisiin yhteiskehittämisen tavoitteisiin sekä Luksian paikallisiin hanketavoitteisiin VASKI-hankkeessa sekä myös soveltuu sellaisenaan tulevien valtakunnallisten tutkinnon perusteiden suunnitteluun.