Raportoinnin merkitys ja kehittäminen digitaalisen markkinoinnin optimoinnissa
Awad, Sara (2025)
Awad, Sara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503114012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503114012
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön perusteena oli kehittää Creativ Digital Marketing Oy:lle selkeä ja johdonmukainen raporttimalli digitaalisen markkinoinnin tulosten seurantaan ja optimointiin. Työn tarkoituksena oli parantaa asiakasviestinnän selkeyttä ja päätöksentekoa tukevia käytäntöjä. Uudistettu raporttimalli hyödyttää toimeksiantajaa tehostamalla raportointikäytäntöjä ja parantamalla asiakaskokemusta.
Kehittämistehtävä keskittyi vanhan raporttimallin haasteisiin, kuten epäyhtenäiseen rakenteeseen, kaavioiden epäselvyyteen ja visuaalisuuden puutteeseen. Tavoitteena oli luoda raporttimalli, joka vastaa paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja tukee heidän päätöksentekoaan digitaalisen markkinoinnin optimoinnissa.
Tietoperusta koostui digitaalisen markkinoinnin mittareista, raportoinnin merkityksestä ja käytettävyydestä sekä datan visualisoinnista. Teoreettisessa viitekehityksessä käsiteltiin myös asiakaskokemuksen roolia raportoinnissa ja päätöksenteon tukemista tiedolla johtamisen näkökulmasta.
Menetelmällisesti työ toteutettiin iteratiivisesti toimeksiantajan palautteiden mukaan ja testauksen perusteella. Kehittämismenetelminä käytettiin vertailuanalyysiä ja kyselytutkimusta. Vertailuanalyysillä kartoitettiin vanhan ja uuden raporttimallin erot ja hyvät käytännöt, kun taas kyselytutkimuksella kerättiin käyttäjäkokemusta ja palautetta raportin selkeydestä, visuaalisuudesta ja käytettävyydestä.
Tuloksena syntyi visuaalisesti selkeä ja käyttäjäystävällinen raporttimalli, joka vastaa paremmin digitaalisen markkinoinnin raportoinnin vaatimuksiin. Uusi raporttimalli tukee päätöksentekoa selkeän rakenteensa ja visuaalisten elementtiensä ansiosta. Jatkokehityksenä suositellaan raporttimallin päivittämistä hyödyntämällä raportointityökalujen uusia ominaisuuksia, jotta se pysyy ajan tasalla nopeasti muuttuvassa markkinoinnin ympäristössä.
Kehittämistehtävä keskittyi vanhan raporttimallin haasteisiin, kuten epäyhtenäiseen rakenteeseen, kaavioiden epäselvyyteen ja visuaalisuuden puutteeseen. Tavoitteena oli luoda raporttimalli, joka vastaa paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja tukee heidän päätöksentekoaan digitaalisen markkinoinnin optimoinnissa.
Tietoperusta koostui digitaalisen markkinoinnin mittareista, raportoinnin merkityksestä ja käytettävyydestä sekä datan visualisoinnista. Teoreettisessa viitekehityksessä käsiteltiin myös asiakaskokemuksen roolia raportoinnissa ja päätöksenteon tukemista tiedolla johtamisen näkökulmasta.
Menetelmällisesti työ toteutettiin iteratiivisesti toimeksiantajan palautteiden mukaan ja testauksen perusteella. Kehittämismenetelminä käytettiin vertailuanalyysiä ja kyselytutkimusta. Vertailuanalyysillä kartoitettiin vanhan ja uuden raporttimallin erot ja hyvät käytännöt, kun taas kyselytutkimuksella kerättiin käyttäjäkokemusta ja palautetta raportin selkeydestä, visuaalisuudesta ja käytettävyydestä.
Tuloksena syntyi visuaalisesti selkeä ja käyttäjäystävällinen raporttimalli, joka vastaa paremmin digitaalisen markkinoinnin raportoinnin vaatimuksiin. Uusi raporttimalli tukee päätöksentekoa selkeän rakenteensa ja visuaalisten elementtiensä ansiosta. Jatkokehityksenä suositellaan raporttimallin päivittämistä hyödyntämällä raportointityökalujen uusia ominaisuuksia, jotta se pysyy ajan tasalla nopeasti muuttuvassa markkinoinnin ympäristössä.