Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Raportoinnin merkitys ja kehittäminen digitaalisen markkinoinnin optimoinnissa

Awad, Sara (2025)

 
Avaa tiedosto
Awad_Sara.pdf (1.729Mt)
Lataukset: 


Awad, Sara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503114012
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön perusteena oli kehittää Creativ Digital Marketing Oy:lle selkeä ja johdonmukainen raporttimalli digitaalisen markkinoinnin tulosten seurantaan ja optimointiin. Työn tarkoituksena oli parantaa asiakasviestinnän selkeyttä ja päätöksentekoa tukevia käytäntöjä. Uudistettu raporttimalli hyödyttää toimeksiantajaa tehostamalla raportointikäytäntöjä ja parantamalla asiakaskokemusta.

Kehittämistehtävä keskittyi vanhan raporttimallin haasteisiin, kuten epäyhtenäiseen rakenteeseen, kaavioiden epäselvyyteen ja visuaalisuuden puutteeseen. Tavoitteena oli luoda raporttimalli, joka vastaa paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja tukee heidän päätöksentekoaan digitaalisen markkinoinnin optimoinnissa.

Tietoperusta koostui digitaalisen markkinoinnin mittareista, raportoinnin merkityksestä ja käytettävyydestä sekä datan visualisoinnista. Teoreettisessa viitekehityksessä käsiteltiin myös asiakaskokemuksen roolia raportoinnissa ja päätöksenteon tukemista tiedolla johtamisen näkökulmasta.

Menetelmällisesti työ toteutettiin iteratiivisesti toimeksiantajan palautteiden mukaan ja testauksen perusteella. Kehittämismenetelminä käytettiin vertailuanalyysiä ja kyselytutkimusta. Vertailuanalyysillä kartoitettiin vanhan ja uuden raporttimallin erot ja hyvät käytännöt, kun taas kyselytutkimuksella kerättiin käyttäjäkokemusta ja palautetta raportin selkeydestä, visuaalisuudesta ja käytettävyydestä.

Tuloksena syntyi visuaalisesti selkeä ja käyttäjäystävällinen raporttimalli, joka vastaa paremmin digitaalisen markkinoinnin raportoinnin vaatimuksiin. Uusi raporttimalli tukee päätöksentekoa selkeän rakenteensa ja visuaalisten elementtiensä ansiosta. Jatkokehityksenä suositellaan raporttimallin päivittämistä hyödyntämällä raportointityökalujen uusia ominaisuuksia, jotta se pysyy ajan tasalla nopeasti muuttuvassa markkinoinnin ympäristössä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste