Varhaiskasvatuksen sosionomin päiväkirja : yhteisöllisyyden näkökulmat
Lehtinen, Laura (2025)
Lehtinen, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503114044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503114044
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyössä käytettiin autoetnografista tutkimusotetta. Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa ja osaamista varhaiskasvatuksen tiimissä ottaen huomioon tiimiparityöskentelyn luonteen. Tavoitteena oli tarkastella erityisesti yhteisöllisyyden ilmentymistä, tukemista sekä sen merkitystä osana varhaiskasvatusta.
Raportointia suoritettiin järvenpääläisessä varhaiskasvatusyksikössä asettaen kahdeksalle viikolle erilaisia teemoja yhteisöllisyydestä, jota työssä kohdataan ja tuetaan. Raportoinnissa hyödynnettiin jokaiselle viikolle erikseen asetettuja tavoitteita teeman mukaisesti ja päivien pääkohtia kohdentuen teemoihin. Viikoittain analysoitiin kertynyttä raportointia sekä esille nousseita havaintoja peilaten niitä teoreettiseen tietoperustaan. Teemat nousivat erilaisista yhteisöllisyyden alueista työympäristössä.
Havainnoimalla ja tarkastelemalla omaa työskentelyä varhaiskasvatuksen sosionomin roolissa ja teoriaan peilaten luotiin ymmärrystä yhteisöllisyyden merkityksestä varhaiskasvatuksessa kuin myös keinoja tukea sen kehittymistä sekä toteutumista niin lapsiryhmässä kuin koko varhaiskasvatusyksikössä. Opinnäytetyö antaa kuvaa yhteisöllisyyden muodostumisesta tällaisessa ympäristössä. Raportoinnissa sekä analyyseissä on vahvasti reflektoitu omia kokemuksia ja omaa työskentelyä mahdollistaen myös oman osaamisen kehittämisen ja oman käsityksen selkeyttämisen työstä. Opinnäytetyöstä voi hyötyä muun muassa varhaiskasvatuksen ammattilaiset sekä alalle opiskelevat. Toimeksiantajalle opinnäytetyö antaa myös kuvaa tiimiparityöskentelyn vaikutuksista yhteisöllisyyteen sekä näkökulmaa varhaiskasvatuksen arjessa toteutuvasta sosionomin työstä.
Raportointia suoritettiin järvenpääläisessä varhaiskasvatusyksikössä asettaen kahdeksalle viikolle erilaisia teemoja yhteisöllisyydestä, jota työssä kohdataan ja tuetaan. Raportoinnissa hyödynnettiin jokaiselle viikolle erikseen asetettuja tavoitteita teeman mukaisesti ja päivien pääkohtia kohdentuen teemoihin. Viikoittain analysoitiin kertynyttä raportointia sekä esille nousseita havaintoja peilaten niitä teoreettiseen tietoperustaan. Teemat nousivat erilaisista yhteisöllisyyden alueista työympäristössä.
Havainnoimalla ja tarkastelemalla omaa työskentelyä varhaiskasvatuksen sosionomin roolissa ja teoriaan peilaten luotiin ymmärrystä yhteisöllisyyden merkityksestä varhaiskasvatuksessa kuin myös keinoja tukea sen kehittymistä sekä toteutumista niin lapsiryhmässä kuin koko varhaiskasvatusyksikössä. Opinnäytetyö antaa kuvaa yhteisöllisyyden muodostumisesta tällaisessa ympäristössä. Raportoinnissa sekä analyyseissä on vahvasti reflektoitu omia kokemuksia ja omaa työskentelyä mahdollistaen myös oman osaamisen kehittämisen ja oman käsityksen selkeyttämisen työstä. Opinnäytetyöstä voi hyötyä muun muassa varhaiskasvatuksen ammattilaiset sekä alalle opiskelevat. Toimeksiantajalle opinnäytetyö antaa myös kuvaa tiimiparityöskentelyn vaikutuksista yhteisöllisyyteen sekä näkökulmaa varhaiskasvatuksen arjessa toteutuvasta sosionomin työstä.