Tyynenä myrskyn jälkeen : työkaluja yksilöllisen rauhoittumisen tueksi haastavien asiakaskohtaamisten välissä
Kölhi, Marika; Valtonen, Mikaela (2025)
Kölhi, Marika
Valtonen, Mikaela
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503114046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503114046
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää käytännöllisiä välineitä, jotka tukevat sosiaalialan työntekijän nopeaa ja tehokasta palautumista haastavien asiakaskohtaamisten välissä. Tavoitteena oli lisätä työhyvinvointia ja vähentää kuormitusta stressaavissa asiakaskohtaamisissa. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi suunniteltiin aihealueittain julisteita, joissa on QR-koodeja. QR-koodit johtavat työkaluihin, jotka on laadittu sosiaalialan työntekijöiden palautumiskeinoja kartoittaneiden kyselyiden ja haastatteluiden pohjalta. Työelämäkumppanina toimi Tuisku Lastensuojelupalvelut Oy, joka tarjoaa erityispalveluja lastensuojelun sijaishuollon tarpeisiin. Yritys panostaa henkilöstönsä koulutukseen ja hyvinvointiin. Tämä yhteistyö mahdollisti palautumisohjeiden käytännönläheisen soveltamisen asiakastyötä tekevien tarpeisiin.
Opinnäytetyön tietoperustassa hyödynnettiin muun muassa työhyvinvoinnin ja stressinhallinnan kirjallisuutta. Lisäksi huomioitiin haastavien asiakastilanteiden kuormitusta koskevia tutkimustuloksia ja organisaation työntekijöiltä kerättyjä kokemuksia. Tietoperustassa tarkasteltiin myös visuaalisten välineiden, kuten julisteiden, vaikutusta käyttäjäkokemukseen ja saavutettavuuteen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneet palautumisohjeet auttavat sosiaalialan työntekijöitä selviytymään paremmin kuormittavista tilanteista ja parantavat heidän työkykyään. Työelämäkumppanilta saadun palautteen mukaan julisteissa olevat ohjeet ovat selkeitä, yksinkertaisia ja hyvin ajateltuja. Lisäksi ne tarjoavat jokaiselle jotakin ja sisältävät harmonisia sekä lämpimiä kuvia, jotka tukevat palautumisen kokemusta.
Opinnäytetyön tietoperustassa hyödynnettiin muun muassa työhyvinvoinnin ja stressinhallinnan kirjallisuutta. Lisäksi huomioitiin haastavien asiakastilanteiden kuormitusta koskevia tutkimustuloksia ja organisaation työntekijöiltä kerättyjä kokemuksia. Tietoperustassa tarkasteltiin myös visuaalisten välineiden, kuten julisteiden, vaikutusta käyttäjäkokemukseen ja saavutettavuuteen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneet palautumisohjeet auttavat sosiaalialan työntekijöitä selviytymään paremmin kuormittavista tilanteista ja parantavat heidän työkykyään. Työelämäkumppanilta saadun palautteen mukaan julisteissa olevat ohjeet ovat selkeitä, yksinkertaisia ja hyvin ajateltuja. Lisäksi ne tarjoavat jokaiselle jotakin ja sisältävät harmonisia sekä lämpimiä kuvia, jotka tukevat palautumisen kokemusta.