Koneinvestoinnin kannattavuuden tutkiminen markkinointitutkimusta hyödyntäen : case Terähionta Jansson Ky
Aro, Aapo (2007)
Aro, Aapo
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503124082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503124082
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätarkoituksena oli selvittää, onko Terähionta Jansson KY:n kannattavaa investoida kylmäpyörösahanterien teroitusautomaattiin. Asiaan haettiin ratkaisua investoinnin kannattavuuslaskelmien sekä markkinointitutkimuksen avulIa.
Teoriaosuudessa käsitellään investointia, palvelujen markkinointia sekä markkinointitutkimusta. Investoinnin kannattavuuslaskelmien ja markkinointitutkimuksen avulla yritys saa tärkeää lisätietoa päätöksentekovaiheeseen.
Investointilaskentamenetelmäksi valittiin nykyarvomenetelmä, jolla pystyttiin selvittämään, kuinka paljon teroituspalvelua yrityksen tulee pystyä myymään lisää, jotta investointi olisi kannattava. Markkinointitutkimuksen kohderyhmänä olivat puu- ja metalliteollisuuden yritykset Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalta. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kirje- ja internetkyselyjä.
Investoimalla teroitusautomaattiin yritys pystyy kasvattamaan kapasiteettiaan. Laskelmien perusteella valitulle investointikoneelle pitää saada aikaan lisää myyntiä 10 760 euroa vuodessa kahdeksan vuoden ajan, jotta investointi olisi kannattava. Markkinointitutkimuksella löydettiin yritykselle uusia asiakkaita ja saatiin tärkeää tietoa markkinoista.
Teoriaosuudessa käsitellään investointia, palvelujen markkinointia sekä markkinointitutkimusta. Investoinnin kannattavuuslaskelmien ja markkinointitutkimuksen avulla yritys saa tärkeää lisätietoa päätöksentekovaiheeseen.
Investointilaskentamenetelmäksi valittiin nykyarvomenetelmä, jolla pystyttiin selvittämään, kuinka paljon teroituspalvelua yrityksen tulee pystyä myymään lisää, jotta investointi olisi kannattava. Markkinointitutkimuksen kohderyhmänä olivat puu- ja metalliteollisuuden yritykset Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalta. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kirje- ja internetkyselyjä.
Investoimalla teroitusautomaattiin yritys pystyy kasvattamaan kapasiteettiaan. Laskelmien perusteella valitulle investointikoneelle pitää saada aikaan lisää myyntiä 10 760 euroa vuodessa kahdeksan vuoden ajan, jotta investointi olisi kannattava. Markkinointitutkimuksella löydettiin yritykselle uusia asiakkaita ja saatiin tärkeää tietoa markkinoista.