Yritysasiakkaiden pankkisuhde ja -asiointi Haapavedellä
Rytky, Alli (2007)
Rytky, Alli
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503124088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503124088
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin Haapavedellä ja sen talousalueella vaikuttavien yritysten pankkityytyväisyyttä. Selvitin yritysten mielipiteitä eri pankeista ja niiden palveluista, sekä sitä miten pankkityytyväisyyttä voidaan parantaa. Tutkin palvelun laatua, palvelun tuottamista, koska pankkien olemassaolon tarkoitus on palvella asiakkaitaan ja tuottaa heidän tarvitsemiaan palveluja. Konkreettisia tuotteita ovat esim. pankkikortit, mutta suurin osa tuotteista on palvelua.
Asiakkuuden johtaminen on tärkeää, koska asiakaskanta elää koko ajan. Uusasiakashankinta on kallista ja sen takia on tärkeää hoitaa nykyiset asiakkaat hyvin, seurata ja kartoittaa heitä koko ajan, analysoida heidän palvelutarpeita, johtaa asiakkaita asioimaan edullisimmin eri palvelukanavien kautta.
Määrällisen tutkimuksen aineisto kerättiin henkilökohtaisilla haastatteluilla. Yrittäjiä Haapaveden talousalueella on 375, joista aineiston kooksi valittiin 10% eli 30 yrittäjää. Haastateltavat valitsin Haapaveden kaupungin Internet-sivuilla olevalta yritysluettelosta sattumanvaraisesti. Haastattelut tein vuoden 2006 aikana. Kysymysasettelulla pyrin selventämään yrittäjien saamaa pankkipalvelua ja sen riittävyyttä ja laadukkuutta. Vastaukset olivat sekä sanallisia että numeraalisia. Sanallisista vastauksista koostin yrittäjien esittämän kannan pankkipalvelusta ja numeraaliset vastaukset käsittelin SPSS -ohjelmalla, joista tein pylväsdiagrammit selvityksineen.
Useat haastateltavista olivat saamiinsa pankkien palveluihin tyytyväisiä. Erityisesti henkilökunnan toiminta ja aktiivisuus palvelujen tarjoamisessa sekä pankkien toimitilat todettiin hyviksi. Mahdollisuus saada henkilökohtaista pankkipalvelua oli yrittäjien mielestä suuri etu, vaikka he asioivatkin netin kautta. Moitetta saivat päätöksenteon hitaus (Nordea) ja palvelumaksujen kalleus (kaikki pankit). Yritykset toivoivat pankeilta enemmän ajankohtaista informaatiota esimerkiksi uusista tuotteista, e-laskutuksesta, korttimuutoksista ja veroasioista sekä aktiivisempaa yhteydenpitoa.
Pankkien on huomioitava yrittäjäsektori entistä paremmin ja otettava henkilökohtaisesti yhteyttä asiakkaisiin. Näin voidaan vaihtaa tietoa molemmin puolin tulevista tapahtumista ja palvella yritysasiakkaita tarvittavalla tavalla.
Asiakkuuden johtaminen on tärkeää, koska asiakaskanta elää koko ajan. Uusasiakashankinta on kallista ja sen takia on tärkeää hoitaa nykyiset asiakkaat hyvin, seurata ja kartoittaa heitä koko ajan, analysoida heidän palvelutarpeita, johtaa asiakkaita asioimaan edullisimmin eri palvelukanavien kautta.
Määrällisen tutkimuksen aineisto kerättiin henkilökohtaisilla haastatteluilla. Yrittäjiä Haapaveden talousalueella on 375, joista aineiston kooksi valittiin 10% eli 30 yrittäjää. Haastateltavat valitsin Haapaveden kaupungin Internet-sivuilla olevalta yritysluettelosta sattumanvaraisesti. Haastattelut tein vuoden 2006 aikana. Kysymysasettelulla pyrin selventämään yrittäjien saamaa pankkipalvelua ja sen riittävyyttä ja laadukkuutta. Vastaukset olivat sekä sanallisia että numeraalisia. Sanallisista vastauksista koostin yrittäjien esittämän kannan pankkipalvelusta ja numeraaliset vastaukset käsittelin SPSS -ohjelmalla, joista tein pylväsdiagrammit selvityksineen.
Useat haastateltavista olivat saamiinsa pankkien palveluihin tyytyväisiä. Erityisesti henkilökunnan toiminta ja aktiivisuus palvelujen tarjoamisessa sekä pankkien toimitilat todettiin hyviksi. Mahdollisuus saada henkilökohtaista pankkipalvelua oli yrittäjien mielestä suuri etu, vaikka he asioivatkin netin kautta. Moitetta saivat päätöksenteon hitaus (Nordea) ja palvelumaksujen kalleus (kaikki pankit). Yritykset toivoivat pankeilta enemmän ajankohtaista informaatiota esimerkiksi uusista tuotteista, e-laskutuksesta, korttimuutoksista ja veroasioista sekä aktiivisempaa yhteydenpitoa.
Pankkien on huomioitava yrittäjäsektori entistä paremmin ja otettava henkilökohtaisesti yhteyttä asiakkaisiin. Näin voidaan vaihtaa tietoa molemmin puolin tulevista tapahtumista ja palvella yritysasiakkaita tarvittavalla tavalla.