Etableringsprocessen för biltransporter till Ryssland : Ahola Transport
Granbacka, Anette (2007)
Granbacka, Anette
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503124095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503124095
Tiivistelmä
Målet med mitt examensarbete var att ge exempel på olika sätt att etablera biltransporter på den ryska marknaden, sett från ett finländskt transportföretags synvinkel. Syftet var att arbetet skulle fungera som litet av en vägvisare för en Rysslandsetablering och samtidigt beskriva nuläget i Ryssland.
Arbetet är indelat i två olika delar, en teoretisk del och en empisrisk del. Den teoretiska delen tar upp allmän information om den ryska marknaden, handel med Ryssland, biltransporter och olika etableringsprocesser. I teorin beskrivs sådan information som behövs vid en internationalisering till vårt grannland i öst.
Den empiriska delen består av en kvalitativ undersökning i form av intervjuer. Genom att intervjua företag som redan är verksamma på ryska marknaden ville jag undersöka om teorin stämde överens med praktiken. Intervjufrågorna togs från teoridelen. Efter utförda intervjuer analyserade jag resultaten, jämförde och drog slutsatser av dessa.
En viktig sak som kom fram i undersökningen var att Ryssland är en stor och intressant marknad som växer hela tiden. Med hjälp av både undersökningen och teoridelen hoppas jag att uppdragsgivaren, Ahola Transport, kan utveckla idén om att etablera sig på den ryska marknaden. Ifall det blir aktuellt med en etablering, kan företaget ta råd och ideér härifrån om hur man kunde gå till väga och vad man borde undvika osv.
Arbetet är indelat i två olika delar, en teoretisk del och en empisrisk del. Den teoretiska delen tar upp allmän information om den ryska marknaden, handel med Ryssland, biltransporter och olika etableringsprocesser. I teorin beskrivs sådan information som behövs vid en internationalisering till vårt grannland i öst.
Den empiriska delen består av en kvalitativ undersökning i form av intervjuer. Genom att intervjua företag som redan är verksamma på ryska marknaden ville jag undersöka om teorin stämde överens med praktiken. Intervjufrågorna togs från teoridelen. Efter utförda intervjuer analyserade jag resultaten, jämförde och drog slutsatser av dessa.
En viktig sak som kom fram i undersökningen var att Ryssland är en stor och intressant marknad som växer hela tiden. Med hjälp av både undersökningen och teoridelen hoppas jag att uppdragsgivaren, Ahola Transport, kan utveckla idén om att etablera sig på den ryska marknaden. Ifall det blir aktuellt med en etablering, kan företaget ta råd och ideér härifrån om hur man kunde gå till väga och vad man borde undvika osv.