"Äiti, joko sää ehtisit leikkimään" : perheen ja opintojen yhteensovittamisen haasteet opiskelijaäidin näkökulmasta
Vähäkangas, Anu (2007)
Vähäkangas, Anu
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503134200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503134200
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosionomiksi opiskelevien äitien tuntemuksia perheen ja opintojen yhteensovittamisesta ja millaisia ongelmia se tuo tullessaan. Tämän lisäksi selvitettiin tukiverkoston merkitys opiskelevalle äidille opintojen aikana. Tukiverkostoon tässä tutkimuksessa lasketaan kuuluviksi perhe, sukulaiset, ystävät, koulu ja yhteiskunnan palvelut.
Tutkimus oli kvantitatiivinen, jossa oli kvalitatiivisia piirteitä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin internetpohjaista, standardoitua kyselylomaketta, mikä lähetettiin vastaajien sähköpostiin. Kysely suoritettiin syksyllä 2007. Tutkimukseen osallistui 30 Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun Ylivieskan yksikössä sosionomiksi opiskelevaa äitiä Kysely suoritettiin anonyymisti.
Tutkimustuloksista selvisi, että perheen ja opintojen yhteensovittaminen on raskasta ja koettelee koko perheen hyvinvointia. Opiskeleva äiti tuntee riittämättömyyttä ja huonoa omaatuntoa kokiessaan, että perheelle ei jää riittävästi aikaa. Perheestä huolehtiminen vie aikaa opinnoilta, jolloin puolestaan opinnot kärsivät.
Tutkimuksen mukaan tukiverkostolla on todella tärkeä merkitys opiskelevalle äidille. Perheen tuki koetaan tärkeimmäksi. Perheen tuki ei kuitenkaan aina ole riittävää, jolloin muiden läheisten tuki korostuu. Koulun antamaan tukeen toivotaan joustavuutta ja yhteiskunnan rahalliseen tukeen halutaan huomattavaa korotusta.
Tutkimus oli kvantitatiivinen, jossa oli kvalitatiivisia piirteitä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin internetpohjaista, standardoitua kyselylomaketta, mikä lähetettiin vastaajien sähköpostiin. Kysely suoritettiin syksyllä 2007. Tutkimukseen osallistui 30 Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun Ylivieskan yksikössä sosionomiksi opiskelevaa äitiä Kysely suoritettiin anonyymisti.
Tutkimustuloksista selvisi, että perheen ja opintojen yhteensovittaminen on raskasta ja koettelee koko perheen hyvinvointia. Opiskeleva äiti tuntee riittämättömyyttä ja huonoa omaatuntoa kokiessaan, että perheelle ei jää riittävästi aikaa. Perheestä huolehtiminen vie aikaa opinnoilta, jolloin puolestaan opinnot kärsivät.
Tutkimuksen mukaan tukiverkostolla on todella tärkeä merkitys opiskelevalle äidille. Perheen tuki koetaan tärkeimmäksi. Perheen tuki ei kuitenkaan aina ole riittävää, jolloin muiden läheisten tuki korostuu. Koulun antamaan tukeen toivotaan joustavuutta ja yhteiskunnan rahalliseen tukeen halutaan huomattavaa korotusta.