Nopeiden viher- ja kiertotalouskokeilujen rooli kestävässä kaupunkiympäristössä : PilotGreen-hankkeen tuomat hyödyt kumppaniyrityksille ja kaupungeille
Kuhmonen, Jenni (2025)
Kuhmonen, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503134239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503134239
Tiivistelmä
Tämän tapaustutkimuksena toteutetun opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia nopeiden viher- ja kiertotalouskokeilujen roolia kestävämmän kaupunkiympäristön rakentamisessa sekä PilotGreen-hankkeen tuomia hyötyjä siinä mukana olleille yrityksille ja kaupungeille. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi PilotGreen-hanke. Hankkeen tavoitteena on edistää vihreän infrastruktuurin parissa toimivien yritysten liiketoimintaa ja tukea luontopohjaisia ratkaisuja hyödyntävien, ilmastonkestävien kaupunkiympäristöjen rakentamista.
Teoreettisen viitekehyksen työlle muodostivat kaupunkien ilmastoriskit sekä ilmastonmuutokseen sopeutumisen keinot kaupunkiympäristössä. Ilmastonmuutos aiheuttaa monenlaisia haasteita kaupungeille: sään ääri-ilmiöt, tulva- ja myrskyriskit, helteet sekä lämpösaarekeilmiö lisääntyvät, ja lisäksi ilmastonmuutos vaikuttaa hulevesien hallintaan. Ratkaisuksi ehdotetaan usein vihreää infrastruktuuria, ja toisaalta kaupunkien päästöjä voidaan vähentää hyödyntämällä kiertotaloutta rakennetussa ympäristössä. Kaupunki-infrastruktuurin muuttaminen on kuitenkin hidasta, joten rinnalle tarvitaan myös nopeita ja modulaarisia ratkaisuja.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja ja aineiston analyysimenetelmänä teemoittelua. Tutkimus osoitti, että PilotGreen-hanke toimi pienille ja alkuvaiheessa oleville mutta innovatiivisille yrityksille kiihdyttäjänä päästä kokeilemaan ratkaisujaan käytännössä ja saada niille näkyvyyttä. Kaupungeille taas hanke toi uudenlaisia toimintatapoja luoda kestäviä ratkaisuja kaupunkiympäristöön. This thesis was carried out as a case study, and the purpose of the thesis was to investigate the role of agile green infrastructure and circular economy pilots in urban sustainability, as well as to find out what the benefits of the PilotGreen project are for its partner network and cities. The thesis was commissioned by the European Regional Development Fund PilotGreen project, that aims to promote the business of green infrastructure companies and to support sustainable and climate-resilient urban environments that utilize nature-based solutions.
The theoretical framework for the thesis was formed by urban climate risks and means of climate change adaptation in the urban environment. Climate change poses many challenges for cities: increasing extreme weather events, flood and storm risks, heat waves and urban heat islands, and climate change also affects stormwater management. A commonly proposed solution to climate change adaptation is through green infrastructure, and urban emissions can be reduced by utilizing circular economy in the built environment. However, changing urban infrastructure is slow, therefore fast and modular solutions are also needed.
Thematic interviews were used as the data collection method and thematic analysis was used as the data analysis method. The study showed that the PilotGreen project acted as an accelerator for small and early-stage, but innovative, companies to test their solutions in practice and gain visibility. For cities, the project brought new ways of working to create sustainable solutions in the urban environment.
Teoreettisen viitekehyksen työlle muodostivat kaupunkien ilmastoriskit sekä ilmastonmuutokseen sopeutumisen keinot kaupunkiympäristössä. Ilmastonmuutos aiheuttaa monenlaisia haasteita kaupungeille: sään ääri-ilmiöt, tulva- ja myrskyriskit, helteet sekä lämpösaarekeilmiö lisääntyvät, ja lisäksi ilmastonmuutos vaikuttaa hulevesien hallintaan. Ratkaisuksi ehdotetaan usein vihreää infrastruktuuria, ja toisaalta kaupunkien päästöjä voidaan vähentää hyödyntämällä kiertotaloutta rakennetussa ympäristössä. Kaupunki-infrastruktuurin muuttaminen on kuitenkin hidasta, joten rinnalle tarvitaan myös nopeita ja modulaarisia ratkaisuja.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja ja aineiston analyysimenetelmänä teemoittelua. Tutkimus osoitti, että PilotGreen-hanke toimi pienille ja alkuvaiheessa oleville mutta innovatiivisille yrityksille kiihdyttäjänä päästä kokeilemaan ratkaisujaan käytännössä ja saada niille näkyvyyttä. Kaupungeille taas hanke toi uudenlaisia toimintatapoja luoda kestäviä ratkaisuja kaupunkiympäristöön.
The theoretical framework for the thesis was formed by urban climate risks and means of climate change adaptation in the urban environment. Climate change poses many challenges for cities: increasing extreme weather events, flood and storm risks, heat waves and urban heat islands, and climate change also affects stormwater management. A commonly proposed solution to climate change adaptation is through green infrastructure, and urban emissions can be reduced by utilizing circular economy in the built environment. However, changing urban infrastructure is slow, therefore fast and modular solutions are also needed.
Thematic interviews were used as the data collection method and thematic analysis was used as the data analysis method. The study showed that the PilotGreen project acted as an accelerator for small and early-stage, but innovative, companies to test their solutions in practice and gain visibility. For cities, the project brought new ways of working to create sustainable solutions in the urban environment.