Traumainformoitu työote- opas Tuusulan koulujen henkilöstölle
Konttinen, Petriina (2025)
Konttinen, Petriina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503144246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503144246
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli työelämäkumppanin kanssa todettu tarve kehittää Tuusulan kunnan koulujen henkilöstön traumatietoisuutta. Työelämäkumppanina toimi Tuusulan kunnan opetustoimi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kunnan koulujen henkilöstön traumatietoisuutta sekä antaa työkaluja kohdata traumaoireileva oppilas. Kehittämistyön tuotoksena syntyi opas koulujen käyttöön. Kehittämistyön tavoitteena oli tuoda traumainformoidun työotteen periaatteet koulujen henkilöstön tietoon. Traumainformoidun työotteen keinoin henkilöstöllä on paremmat valmiudet kohdata oppilaat niin, ettei pahoinvointi lisäänny, ja ongelmien juurisyyt tulevat ymmärretyksi ja oikeanlainen apu saavutetaan.
Teoreettinen viitekehys tässä opinnäytetyössä koostuu peruskoulun käsitteen avaamisesta, trauman määrittelystä, traumainformoidun työotteen periaatteiden avaamisesta sekä traumainformoidun työotteen soveltamisesta koulu ympäristössä.
Kehittämistyön menetelminä olivat kuvaileva kirjallisuuskatsaus sekä puolistrukturoitu sähköinen kysely henkilöstölle. Menetelmien valintaa ohjasi valittu kehittämistehtävä. Kyselyn avulla selvitettiin henkilöstön olemassa olevaa tietoa ja taitoa ja rajattiin opas kiinnostuksen ja tarpeen mukaiseksi. Kuvaileva kirjallisuuskatsauksen avulla koottiin yhteen ajantasainen ja tutkimuksiin perustuvan tieto aiheesta. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus ohjasi oppaan teoreettista tietoperustaa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneen oppaan teemat valittiin henkilöstölle teetetyn kyselyn pohjalta. Opas käsittelee trauman määritelmän, oirekuvan sekä traumainformoidun työotteen periaatteet. Lisäksi opas antaa käytännön vinkkejä traumaoireilevan lapsen tunnistamiseen ja kohtaamisen kouluympäristössä.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että koulujen henkilöstö pitää tärkeänä kehittää traumaosaamista ja kunnalta toivottiin lisäkoulutusta aiheesta. Aihe koettiin hyvin ajankohtaiseksi. Henkilöstöllä on paljon olemassa olevaa ja hyvin traumainformoituun työotteeseen sovellettavaa osaamista. Trauman tunnistamiseen ja oireilevan lapsen kohtaamiseen kaivattiin kuitenkin tukea.
Teoreettinen viitekehys tässä opinnäytetyössä koostuu peruskoulun käsitteen avaamisesta, trauman määrittelystä, traumainformoidun työotteen periaatteiden avaamisesta sekä traumainformoidun työotteen soveltamisesta koulu ympäristössä.
Kehittämistyön menetelminä olivat kuvaileva kirjallisuuskatsaus sekä puolistrukturoitu sähköinen kysely henkilöstölle. Menetelmien valintaa ohjasi valittu kehittämistehtävä. Kyselyn avulla selvitettiin henkilöstön olemassa olevaa tietoa ja taitoa ja rajattiin opas kiinnostuksen ja tarpeen mukaiseksi. Kuvaileva kirjallisuuskatsauksen avulla koottiin yhteen ajantasainen ja tutkimuksiin perustuvan tieto aiheesta. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus ohjasi oppaan teoreettista tietoperustaa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneen oppaan teemat valittiin henkilöstölle teetetyn kyselyn pohjalta. Opas käsittelee trauman määritelmän, oirekuvan sekä traumainformoidun työotteen periaatteet. Lisäksi opas antaa käytännön vinkkejä traumaoireilevan lapsen tunnistamiseen ja kohtaamisen kouluympäristössä.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että koulujen henkilöstö pitää tärkeänä kehittää traumaosaamista ja kunnalta toivottiin lisäkoulutusta aiheesta. Aihe koettiin hyvin ajankohtaiseksi. Henkilöstöllä on paljon olemassa olevaa ja hyvin traumainformoituun työotteeseen sovellettavaa osaamista. Trauman tunnistamiseen ja oireilevan lapsen kohtaamiseen kaivattiin kuitenkin tukea.