Markkinoinnin kehittämissuunnitelma : case KIPA kirjakauppa Nivala
Kääntä, Assi; Nevasaari, Irene (2007)
Kääntä, Assi
Nevasaari, Irene
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503174354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503174354
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme toimeksiantaja oli Nivalan KIPA kirjakauppa. Opinnäytetyömme tavoitteena oli kehittää Nivalan KIPAn markkinointia systemaattiseksi. Tavoitteen saavuttamiseksi opinnäytetyölle asetettiin seuraavat kehittämistehtävät: 1. Laatia yritykselle markkinointisuunnitelma. 2. Kehittää Y'riykselle kanta-asiakasohjelma. 3. Suunnitella ja toteuttaa lukion opiskelijoille suunnattu suoramarkkinointikampanja. Teorjaosiossa käsiteltiin ostokäyttäytymistä, suunnitelmallista noarkkinointia ja asiakassuhdemarkkinointia.
Markkinointisuunnitelma alkaa lähtökohta-analyysilla, jossa käsitellään yritystä ja sen ympäristöä. Lopuksi yrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat on kerätty yhteen SWOTanalyysissä. Seuraavaksi asetimme tavoitteet, joihin kuuluivat myynti- ja välitavoitteet. Seuraavaksi noä{iritinune strategian. Tämän jälkeen teimme toimintasuunnitelman, johon kuuluvat tuotteisiin, saatavuuteen, hintoihin ja viestintään suunnatut toimenpiteet. Lopuksi määritimme toimenpiteet seurantaa varten.
Kanta-asiakas ohjelmassa suunnittelimme yritykselle kanta-asiakaskortin. Kanta-asiakaskortilla asiakas saa 5 euron alennuksen kerättyään korttiin kuusi leimaa. Leiman saa yli 15 euron ostoksesta. Suunnittelimme useita eri kanta-asiakaskorttivaihtoehtoja, joista toimeksiantajamme valitsi mieleisensä. Kanta-asiakasohjelma sisälsi myös ehdotuksen kanta-asiakasrekisterin ylläpitämiseksi.
Kolmantena kehittämistehtävänä oli lukion opiskelijoille suunnatun suoramarkkinointikampanjan suunnittelu- ja toteuttaminen. Kampanjamme sisälsi opiskelijoille lähetettävän suoranlarkkinointikirjeen ja arvan. Suunnittelimme erilliset kirjeet aloittaville sekä nykyisille lukion opiskelijoille. Kirjeen mukana tulleen arvan palkintona oli 30 euron lahjakortti Nivalan KIPAan. Suoramarkkinointikirjeen ja arvan ulkoasussa käytimme KIPAn yleisesti käyttämää väritystä.
Markkinointisuunnitelma alkaa lähtökohta-analyysilla, jossa käsitellään yritystä ja sen ympäristöä. Lopuksi yrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat on kerätty yhteen SWOTanalyysissä. Seuraavaksi asetimme tavoitteet, joihin kuuluivat myynti- ja välitavoitteet. Seuraavaksi noä{iritinune strategian. Tämän jälkeen teimme toimintasuunnitelman, johon kuuluvat tuotteisiin, saatavuuteen, hintoihin ja viestintään suunnatut toimenpiteet. Lopuksi määritimme toimenpiteet seurantaa varten.
Kanta-asiakas ohjelmassa suunnittelimme yritykselle kanta-asiakaskortin. Kanta-asiakaskortilla asiakas saa 5 euron alennuksen kerättyään korttiin kuusi leimaa. Leiman saa yli 15 euron ostoksesta. Suunnittelimme useita eri kanta-asiakaskorttivaihtoehtoja, joista toimeksiantajamme valitsi mieleisensä. Kanta-asiakasohjelma sisälsi myös ehdotuksen kanta-asiakasrekisterin ylläpitämiseksi.
Kolmantena kehittämistehtävänä oli lukion opiskelijoille suunnatun suoramarkkinointikampanjan suunnittelu- ja toteuttaminen. Kampanjamme sisälsi opiskelijoille lähetettävän suoranlarkkinointikirjeen ja arvan. Suunnittelimme erilliset kirjeet aloittaville sekä nykyisille lukion opiskelijoille. Kirjeen mukana tulleen arvan palkintona oli 30 euron lahjakortti Nivalan KIPAan. Suoramarkkinointikirjeen ja arvan ulkoasussa käytimme KIPAn yleisesti käyttämää väritystä.