Prospektointimalli yrityksen huoltopalvelulle
Ternava, Erza (2025)
Ternava, Erza
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503184431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503184431
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää prospektointimalli SEW-EURODRIVE Oy:n huoltopalvelulle. SEW-EURODRIVE Oy on voimansiirtolaitteiden valmistaja Suomessa. Tutkimuksen taustalla oli yrityksen huoltopalveluiden laajentaminen, jonka myötä prospektointi oli noussut tärkeäksi prioriteetiksi yrityksessä. Prospektointimallin tarkoituksena on systematisoida ja tukea yrityksen tapaa ottaa yhteyttä uusiin asiakkaisiin.
Kehitetty prospektointimalli on erityisesti suunniteltu yrityksen huoltopalvelulle. Se perustuu kyselyyn, joka lähetettiin 40 uudelle potentiaaliselle asiakkaalle. Kyselyn avulla kerättiin tietoa asiakkaiden kiinnostuksesta yrityksen huoltopalveluita kohtaan sekä tarjottiin yritykselle mahdollisuus kohdentaa palvelujaan tarkemmin.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Siinä pyrittiin ratkaisemaan käytännön ongelmia kehittämällä uusi ratkaisu tai malli. Tämä soveltui hyvin tähän kyseiseen opinnäytetyöhön, koska tässä opinnäytetyössä kehitettiin myynnin toimintaa edistävä ratkaisu, luomalla prospektointimalli.
Tämä tutkimus tarjoaa SEW-EURODRIVE Oy:lle työkalun, joka tukee yrityksen huoltopalveluiden myynnin ja asiakashankinnan tehostamista sekä edistää sen laajentumisstrategiaa.
Kehitetty prospektointimalli on erityisesti suunniteltu yrityksen huoltopalvelulle. Se perustuu kyselyyn, joka lähetettiin 40 uudelle potentiaaliselle asiakkaalle. Kyselyn avulla kerättiin tietoa asiakkaiden kiinnostuksesta yrityksen huoltopalveluita kohtaan sekä tarjottiin yritykselle mahdollisuus kohdentaa palvelujaan tarkemmin.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Siinä pyrittiin ratkaisemaan käytännön ongelmia kehittämällä uusi ratkaisu tai malli. Tämä soveltui hyvin tähän kyseiseen opinnäytetyöhön, koska tässä opinnäytetyössä kehitettiin myynnin toimintaa edistävä ratkaisu, luomalla prospektointimalli.
Tämä tutkimus tarjoaa SEW-EURODRIVE Oy:lle työkalun, joka tukee yrityksen huoltopalveluiden myynnin ja asiakashankinnan tehostamista sekä edistää sen laajentumisstrategiaa.