Tervakuninkaan viikot : kulttuuri- ja luontomatkailutapahtuman kestävä kehittäminen
Hietalahti, Anne-Maria; Härkönen, Mervi (2007)
Hietalahti, Anne-Maria
Härkönen, Mervi
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194545
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajallemme Katta Svenfeltille, Pedersören kunnan matkailusta vastaavalle projektipäällikölle kunnassa järjestettävän tervanpolttotapahtuman kehittämistarpeita. Tarkoituksena oli laatia kehityssuunnitelma, jonka avulla tapahtumaa voisi kehittää laajemmalle kohderyhmälle.
Työn teoreettinen osa rakennettiin viidestä pääosiosta. Ensimmäisessä osiossa käsiteltiin tervanpolttoa selvittämällä sen historiallista merkitystä ja pohtimalla Tervaviikko-tapahtumia. Tässä osiossa tarkasteltiin myös tervanpolttoa menetelmänä. Toisessa pääosiossa keskityttiin kulttuurimatkailuun. Tavoitteena oli selventää tervanpolttotapahtuman kulttuurinen yhteys. Kolmannessa osiossa keskityttiin luontomatkailuun, jonka yhteydessä pohdittiin ekomatkailun määritelmiä. Tavoitteena oli selventää tervanpolttotapahtuman yhteys luontomatkailuun. Neljännessä osiossa keskityttiin kestävään kehitykseen matkailun kannalta. Tavoitteena oli selventää kehityksen tarpeet ja kestävän kehityksen metodit. Viimeisessä osiossa perehdyttiin matkailumarkkinointiin. Tässä osiossa tutustuttiin markkinoinnin osatekijöihin ja lanseerausmarkkinointiin. Tavoitteena oli selventää kunnan kannalta markkinoinnin ja uusien tai kehitettyjen matkailutuotteiden lanseerauksen tärkeys.
Tutkimukset toteutettiin kvantitatiivisina kyselyinä, joista ensimmäinen suoritettiin tammikuussa 2006, Matka 2006-messuilla ja toinen heinäkuussa 2006, Tervaviikko-tapahtumassa. Vastauksia saatiin matkamessuilla 196 kappaletta ja tervanpolttotapahtumassa 228 kappaletta. Vastaukset analysoitiin SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 12.0.1 for Windows -tilasto-ohjelman avulla.
Tutkimustuloksissa keskityttiin 7 Sillan Saaristo -alueen tunnettavuuteen ja tervanpolttotapahtuman sisältöön. 7 Sillan Saaristo on alueena matkamessuilla kyselyyn osallistuneille tuntematon, mutta tervanpolttotapahtuman aikana kyselyyn osallistuneille paikallisille tuttu. Tapahtuman kohdalla matkailupaketin sisältöön tulisi kuulua kiinnostavaa ohjelmaa eriikäisille osallistujille, yöpymis- ja ruokailumahdollisuudet sekä mahdollisesti myös kuljetus. Tervanpolttotapahtuman mainonta ja markkinoiminen vaatii lisää panostusta tapahtuman kehittämiseksi.
Työn teoreettinen osa rakennettiin viidestä pääosiosta. Ensimmäisessä osiossa käsiteltiin tervanpolttoa selvittämällä sen historiallista merkitystä ja pohtimalla Tervaviikko-tapahtumia. Tässä osiossa tarkasteltiin myös tervanpolttoa menetelmänä. Toisessa pääosiossa keskityttiin kulttuurimatkailuun. Tavoitteena oli selventää tervanpolttotapahtuman kulttuurinen yhteys. Kolmannessa osiossa keskityttiin luontomatkailuun, jonka yhteydessä pohdittiin ekomatkailun määritelmiä. Tavoitteena oli selventää tervanpolttotapahtuman yhteys luontomatkailuun. Neljännessä osiossa keskityttiin kestävään kehitykseen matkailun kannalta. Tavoitteena oli selventää kehityksen tarpeet ja kestävän kehityksen metodit. Viimeisessä osiossa perehdyttiin matkailumarkkinointiin. Tässä osiossa tutustuttiin markkinoinnin osatekijöihin ja lanseerausmarkkinointiin. Tavoitteena oli selventää kunnan kannalta markkinoinnin ja uusien tai kehitettyjen matkailutuotteiden lanseerauksen tärkeys.
Tutkimukset toteutettiin kvantitatiivisina kyselyinä, joista ensimmäinen suoritettiin tammikuussa 2006, Matka 2006-messuilla ja toinen heinäkuussa 2006, Tervaviikko-tapahtumassa. Vastauksia saatiin matkamessuilla 196 kappaletta ja tervanpolttotapahtumassa 228 kappaletta. Vastaukset analysoitiin SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 12.0.1 for Windows -tilasto-ohjelman avulla.
Tutkimustuloksissa keskityttiin 7 Sillan Saaristo -alueen tunnettavuuteen ja tervanpolttotapahtuman sisältöön. 7 Sillan Saaristo on alueena matkamessuilla kyselyyn osallistuneille tuntematon, mutta tervanpolttotapahtuman aikana kyselyyn osallistuneille paikallisille tuttu. Tapahtuman kohdalla matkailupaketin sisältöön tulisi kuulua kiinnostavaa ohjelmaa eriikäisille osallistujille, yöpymis- ja ruokailumahdollisuudet sekä mahdollisesti myös kuljetus. Tervanpolttotapahtuman mainonta ja markkinoiminen vaatii lisää panostusta tapahtuman kehittämiseksi.