Toiminnan tuloksellisuuden osoittaminen järjestötyössä
Hytönen, Juliska (2025)
Hytönen, Juliska
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503184453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503184453
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Skene – Yhdessä rikoksettomaan elämään ry:lle kyselymuotoinen työväline, joka mahdollistaa asiakaskokemuksen mittaamisen toiminnan aikaansaamasta muutoksesta. Tavoitteena oli, että työväline tukee työelämäkumppania toiminnan tuloksellisuuden osoittamisessa rahoittajalle sekä edistää työn asiakaslähtöistä ja pitkäjänteistä kehittämistä. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä hyödyntäen konstruktiivista tutkimusotetta, mikä mahdollisti työvälineen systemaattisen kehittämisen ja eri näkökulmien huomioimisen yhdistäen innovatiivisen ongelmanratkaisun ja käytännönläheisen toteutuksen.
Työn tietoperusta koostui sosiaalisesta kuntoutuksesta, rikollisuudesta irrottautumisesta sekä järjestötyön aikaansaaman muutoksen näkyväksi tekemisestä. Tuloksellisuuden näkökulma oli keskeinen osa tietoperustaa, ja sitä tarkasteltiin järjestötyössä syntyvien tulosten, vaikutusten ja vaikuttavuuden sekä niiden arviointiin käytettävien mittarien ja vaikutusketjumallin avulla. Kehittämisprosessi toteutettiin monimenetelmällisesti, ja siihen sisältyivät työpaja työelämäkumppanin ja kohderyhmän kanssa, asiantuntijahaastattelu sekä kohderyhmälle suunnattu kysely. Työpajassa kehitettiin työvälineen ensimmäinen versio, josta kerättiin palautetta rikosseuraamusalan erityisasiantuntijalta. Saatua palautetta hyödyntäen työvälinettä jatkokehitettiin, minkä jälkeen sen toinen versio pilotoitiin kohderyhmässä. Pilotoinnin jälkeen kohderyhmältä kerättiin palautetta, jota hyödynnettiin työvälineen viimeistelyssä.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena syntyi sähköinen kyselymuotoinen työväline asiakaskokemuksen mittaamiseen toiminnan aikaansaamasta muutoksesta. Se tukee työelämäkumppania toiminnan tuloksellisuuden osoittamisessa rahoittajalle sekä edistää työn asiakaslähtöistä ja pitkäjänteistä kehittämistä. Työvälineen joustava rakenne mahdollistaa sen jatkokehittämisen vastaamaan myös tulevaisuuden tarpeisiin.
Työn tietoperusta koostui sosiaalisesta kuntoutuksesta, rikollisuudesta irrottautumisesta sekä järjestötyön aikaansaaman muutoksen näkyväksi tekemisestä. Tuloksellisuuden näkökulma oli keskeinen osa tietoperustaa, ja sitä tarkasteltiin järjestötyössä syntyvien tulosten, vaikutusten ja vaikuttavuuden sekä niiden arviointiin käytettävien mittarien ja vaikutusketjumallin avulla. Kehittämisprosessi toteutettiin monimenetelmällisesti, ja siihen sisältyivät työpaja työelämäkumppanin ja kohderyhmän kanssa, asiantuntijahaastattelu sekä kohderyhmälle suunnattu kysely. Työpajassa kehitettiin työvälineen ensimmäinen versio, josta kerättiin palautetta rikosseuraamusalan erityisasiantuntijalta. Saatua palautetta hyödyntäen työvälinettä jatkokehitettiin, minkä jälkeen sen toinen versio pilotoitiin kohderyhmässä. Pilotoinnin jälkeen kohderyhmältä kerättiin palautetta, jota hyödynnettiin työvälineen viimeistelyssä.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena syntyi sähköinen kyselymuotoinen työväline asiakaskokemuksen mittaamiseen toiminnan aikaansaamasta muutoksesta. Se tukee työelämäkumppania toiminnan tuloksellisuuden osoittamisessa rahoittajalle sekä edistää työn asiakaslähtöistä ja pitkäjänteistä kehittämistä. Työvälineen joustava rakenne mahdollistaa sen jatkokehittämisen vastaamaan myös tulevaisuuden tarpeisiin.