Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorten terveellisten elämäntapojen tukeminen liikunta-aiheisten oppituntien avulla

Oikarinen, Elina; Similä, Neea (2025)

 
Avaa tiedosto
Oikarinen_Simila.pdf (765.1Kt)
Lataukset: 


Oikarinen, Elina
Similä, Neea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503184463
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa erään espoolaisen koulun 7- luokkalaisille nuorille kaksi oppituntia, joissa käsiteltiin liikunnan terveysvaikutuksia nuorten terveydelle.

Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä 7.-luokkalaisten nuorten tietoisuutta liikunnasta ja sen merkityksestä fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle terveydelle. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa yhteistyössä koulun kanssa kaksi kiinnostavaa ja käytännönläheistä oppituntia, jotka antoivat nuorille hyödyllistä tietoa ja herättivät kiinnostusta omaa hyvinvointia kohtaan.

Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostui opinnäytetyöraportista ja toiminnallisesta osuudesta. Toiminnallinen opinnäytetyön osuus toteutettiin marraskuussa 2024. Oppituntien aiheet käsittelivät nuoruusikää, sosiaalisen median vaikutuksia nuoruusiälle, koululiikuntaa, liikuntaa- ja sen vaikutuksia fyysiselle, psyykkiselle, sekä sosiaaliselle terveydelle. Oppitunnit sisälsivät PowerPoint esityksen, yhteistä keskustelua- ja pohdintaa, sekä Kahoot-visan.

Oppituntien päätteeksi opiskelijoilta kerättiin palautetta käyttämällä niin kutsuttua peukkupalautemenetelmää. Palautteessa opiskelijat ilmaisivat mielipiteensä näyttämällä peukkua ylöspäin, jos he olivat samaa mieltä, peukkua alaspäin, jos he olivat eri mieltä, tai peukkua sivulle, jos he eivät osanneet ottaa kantaa. Lisäksi yhteistyökumppani koulun terveystiedon opettaja antoi kirjallisen, vapaamuotoisen palautteen sähköpostitse.

Palautteen perusteella oppitunnit olivat pääosin onnistuneita. Oppilaat pitivät opetusta selkeänä ja opetuksen tahtia sopivana. Ensimmäinen oppitunti koettiin hyödylliseksi ja opettavaiseksi. Toisella oppitunnilla osa oppilaista koki aiheet jo tutuiksi, mikä heikensi opetuksen hyödyllisyyden kokemusta. Oppitunti onnistui kuitenkin herättämään oppilaita miettimään omia liikkumistottumuksiaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste