Hemsidor i ett företag som bedriver elektronisk handel
Sandstedt, Henri (2007)
Sandstedt, Henri
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194554
Tiivistelmä
Examensarbetets syfte var att reda ut hur bra hemsidor skall se ut och vad de kan och skall innehålla i ett företag som bedriver elektronisk handel. Uppdragsgivaren till arbetet var AJ Produkter Ab. Undersökningens syfte var att reda ut vad de kunder som hade beställt från AJ Produkters hemsidor tyckte om hemsidorna.
Referensramen byggdes upp av litteratur om hemsidor och elektronisk handel. Det vill säga vad hemsidor i ett företag som bedriver elektronisk handel skall innehålla såsom texter och bilder. Delen som behandlade elektronisk handel behandlade vilka för — och nackdelar det finns med elektronisk handel, betalningssätt, tillväxt, historia och hur det i framtiden kommer att se ut för elektronisk handel.
Undersökningen gjordes I juli 2007 per e-post. Gruppen som valdes till undersökningen var de kunder som hade beställt från AJ Produkters hemsidor under tiden 1.130.6.2007. I undersökningen deltog sammanlagt 43 personer. Svaren analyserades med hjälp av SPSS (Statistical Package for Social Sciences) programmet.
I undersökningen kom fram att de kunder som hade beställt från AJ Produkters hemsidor var nöjda med hemsidorna men att det fanns också förbättringar som kunde göras.
I arbetet gjordes förbättringsförslag för AJ Produkter . I förbättringsförslagen diskuterades hur hemsidorna kunde förbättras för att göra AJ produkters hemsidor ännu bättre. Enligt undersökningen kunde AJ Produkters hemsidor förbättras utseende mässigt t. ex med flera produktbilder och produktgrupperingen på hemsidorna kunde vara klarare. Det ansågs också att hemsidorna kunde vara modernare.
Referensramen byggdes upp av litteratur om hemsidor och elektronisk handel. Det vill säga vad hemsidor i ett företag som bedriver elektronisk handel skall innehålla såsom texter och bilder. Delen som behandlade elektronisk handel behandlade vilka för — och nackdelar det finns med elektronisk handel, betalningssätt, tillväxt, historia och hur det i framtiden kommer att se ut för elektronisk handel.
Undersökningen gjordes I juli 2007 per e-post. Gruppen som valdes till undersökningen var de kunder som hade beställt från AJ Produkters hemsidor under tiden 1.130.6.2007. I undersökningen deltog sammanlagt 43 personer. Svaren analyserades med hjälp av SPSS (Statistical Package for Social Sciences) programmet.
I undersökningen kom fram att de kunder som hade beställt från AJ Produkters hemsidor var nöjda med hemsidorna men att det fanns också förbättringar som kunde göras.
I arbetet gjordes förbättringsförslag för AJ Produkter . I förbättringsförslagen diskuterades hur hemsidorna kunde förbättras för att göra AJ produkters hemsidor ännu bättre. Enligt undersökningen kunde AJ Produkters hemsidor förbättras utseende mässigt t. ex med flera produktbilder och produktgrupperingen på hemsidorna kunde vara klarare. Det ansågs också att hemsidorna kunde vara modernare.