Kuntosalin valintaan vaikuttavat tekijät ja asiakaskokemuksen kehittäminen Titan24 Liikuntakeskukselle
Raita, Oliver (2025)
Raita, Oliver
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194560
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Titan24 Liikuntakeskuksen asiakaskokemuksen kehittämistä ja kuntosalin valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen päämääränä oli selvittää, mitkä tekijät ovat ratkaisevia asiakkaille kuntosalin valinnassa ja miten Titan24:lle voidaan kehittää asiakaskokemusta entistä paremmaksi. Opinnäytetyössä haastateltiin 14 kuntosalikävijää neljältä eri kuntosalilta Hyvinkäältä: Elixir Physique, GoGo, OleFit sekä Titan24 Liikuntakeskus ja kerättiin tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä ja mieltymyksistä.
Tietoperustaosuudessa käsiteltiin kuluttajien ostokäyttäytymistä, joka pitää sisällään, asiakastyytyväisyyttä, kuntosalimalleja sekä psykologisia, sosiaalisia ja demografisia tekijöitä, jotka vaikuttavat ostamiseen. Lisäksi tarkasteltiin kuntosalien sopimusehtoja sekä vuoden 2025 mukaisia teknologisia tekijöitä, jotka voivat muokata asiakaskokemusta ja -odotuksia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kuntosalin valintaan vaikuttavat tärkeimmät tekijät ovat sijainti, hintataso, laitteiden laatu ja monipuolisuus, asiakaspalvelu sekä kuntosalin ilmapiiri. Titan24:n vahvuuksia ovat muun muassa erinomaisen asiakaspalvelun tarjoaminen, avarat ja monipuoliset tilat, laadukkaat laitteet sekä jatkuva kehitys asiakaspalautteen pohjalta. Näitä tekijöitä voidaan hyödyntää asiakaskokemuksen parantamisessa ja liiketoiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyö myös tarkastelee, kuinka uusi kuntosaliyrittäjä voi hyödyntää tutkimustuloksia liiketoiminnan kehittämisessä. Sijainti, palveluiden monipuolisuus ja asiakaspalvelu nousevat keskeisiksi tekijöiksi, jotka auttavat erottautumaan kilpailijoista. Opinnäytetyö onnistui saavuttamaan tavoitteensa, sillä se toi esiin selkeät ja käytännönläheiset näkökulmat kuntosalin valintaan vaikuttavista tekijöistä sekä asiakaskokemuksen kehittämisestä. Tämä opinnäytetyö on hyödyllinen erityisesti kuntosaliyrittäjille, sillä se tarjoaa arvokasta tietoa asiakastyytyväisyyden parantamiseen ja liiketoiminnan kilpailukyvyn kasvattamiseen.
Tutkimusprosessin aikana on opittu, kuinka tärkeää on ymmärtää asiakkaita ja heidän tarpeitaan syvällisesti. Tieto siitä, mitä asiakkaille oikeasti arvokkaat tekijät ovat kuntosalin valinnassa, auttaa luomaan toimivan liiketoimintastrategian ja parantamaan asiakaskokemusta. Lisäksi on opittu, kuinka asiakaspalautteen hyödyntäminen voi olla keskeinen tekijä liiketoiminnan jatkuvassa kehittämisessä.
Tietoperustaosuudessa käsiteltiin kuluttajien ostokäyttäytymistä, joka pitää sisällään, asiakastyytyväisyyttä, kuntosalimalleja sekä psykologisia, sosiaalisia ja demografisia tekijöitä, jotka vaikuttavat ostamiseen. Lisäksi tarkasteltiin kuntosalien sopimusehtoja sekä vuoden 2025 mukaisia teknologisia tekijöitä, jotka voivat muokata asiakaskokemusta ja -odotuksia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kuntosalin valintaan vaikuttavat tärkeimmät tekijät ovat sijainti, hintataso, laitteiden laatu ja monipuolisuus, asiakaspalvelu sekä kuntosalin ilmapiiri. Titan24:n vahvuuksia ovat muun muassa erinomaisen asiakaspalvelun tarjoaminen, avarat ja monipuoliset tilat, laadukkaat laitteet sekä jatkuva kehitys asiakaspalautteen pohjalta. Näitä tekijöitä voidaan hyödyntää asiakaskokemuksen parantamisessa ja liiketoiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyö myös tarkastelee, kuinka uusi kuntosaliyrittäjä voi hyödyntää tutkimustuloksia liiketoiminnan kehittämisessä. Sijainti, palveluiden monipuolisuus ja asiakaspalvelu nousevat keskeisiksi tekijöiksi, jotka auttavat erottautumaan kilpailijoista. Opinnäytetyö onnistui saavuttamaan tavoitteensa, sillä se toi esiin selkeät ja käytännönläheiset näkökulmat kuntosalin valintaan vaikuttavista tekijöistä sekä asiakaskokemuksen kehittämisestä. Tämä opinnäytetyö on hyödyllinen erityisesti kuntosaliyrittäjille, sillä se tarjoaa arvokasta tietoa asiakastyytyväisyyden parantamiseen ja liiketoiminnan kilpailukyvyn kasvattamiseen.
Tutkimusprosessin aikana on opittu, kuinka tärkeää on ymmärtää asiakkaita ja heidän tarpeitaan syvällisesti. Tieto siitä, mitä asiakkaille oikeasti arvokkaat tekijät ovat kuntosalin valinnassa, auttaa luomaan toimivan liiketoimintastrategian ja parantamaan asiakaskokemusta. Lisäksi on opittu, kuinka asiakaspalautteen hyödyntäminen voi olla keskeinen tekijä liiketoiminnan jatkuvassa kehittämisessä.