Nuorten vahvuudet ja voimavarat - Materiaalipankki Hyvinvointi-oppiaineeseen Tulliportin Normaalikoulun opettajille
Happonen, Vilma; Rissanen, Saaga (2025)
Lataukset:
Happonen, Vilma
Rissanen, Saaga
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194559
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa 7.-luokkalaisia nuoria tunnistamaan sekä hyödyntämään omia voimavarojaan ja vahvuuksiaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota Tulliportin Normaalikoulun opettajille materiaalia Hyvinvointi-oppiaineeseen aiheesta nuorten vahvuudet ja voimavarat. Hyvinvointi-oppiaine on koulussa uusi, eikä siellä ole vielä vakiintuneita opetuskäytäntöjä tai valmiita materiaaleja oppitunneille. Toimeksiannossa tuli toive, että oppiaineeseen saataisiin jotakin valmista materiaalia opettajien hyödynnettäväksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä hyödyntäen konstruktivistista mallia. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui neljästä opetustuokiosta, jotka järjestimme yhdelle 7.-luokkalaiselle ryhmälle Tulliportin Normaalikoulussa. Opetustuokioilla kävimme läpi sekä teoriaa että harjoituksia aiheesta vahvuudet ja voimavarat. Jokaisella opetustuokiolla keräsimme palautetta sekä oppilailta että opettajilta tuokioiden kulusta sekä harjoitusten toimivuudesta.
Tuotoksena syntyi materiaalipankki opettajille, jota voi hyödyntää Hyvinvointi-oppiaineen tunneilla. Materiaalipankki sisältää yhdeksän eri harjoitusta, ohjeet harjoitusten pitämiseen ja siihen tarvittavat tarvikkeet ja muut materiaalit. Materiaalipankin tehtäviä pystyy jatkossa hyödyntämään Hyvinvointi-oppiaineen tunneilla. The purpose of this thesis was to help 7th graders to recognise and utilize their strengths and resources. The goal of this thesis was to gather material for the teachers of Tulliportti Normaalikoulu for the wellness subject about strengths and resources. The wellness subject is new for the school, and it does not have established teaching practices or ready-made materials for the lessons. The commissioner’s request was to have ready-made materials for the teachers to utilize.
This thesis was implemented as a functional thesis using the constructivist process model. The functional portion of this thesis consisted of four educational sessions which we held for one 7th grade group at Tulliportti Normaalikoulu. The educational sessions consisted of theory and practices about strengths and resources. After every educational session we collected feedback from both students and the teachers about the educational sessions and the functionality of the practices.
As a product of this thesis, we made a material bank for the teachers to use in wellness subject lessons. The material bank contains nine different practices, directions on how to arrange the practices and needed materials and other supplies. The exercises from the material bank can be used in wellness subject lessons in the future.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä hyödyntäen konstruktivistista mallia. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui neljästä opetustuokiosta, jotka järjestimme yhdelle 7.-luokkalaiselle ryhmälle Tulliportin Normaalikoulussa. Opetustuokioilla kävimme läpi sekä teoriaa että harjoituksia aiheesta vahvuudet ja voimavarat. Jokaisella opetustuokiolla keräsimme palautetta sekä oppilailta että opettajilta tuokioiden kulusta sekä harjoitusten toimivuudesta.
Tuotoksena syntyi materiaalipankki opettajille, jota voi hyödyntää Hyvinvointi-oppiaineen tunneilla. Materiaalipankki sisältää yhdeksän eri harjoitusta, ohjeet harjoitusten pitämiseen ja siihen tarvittavat tarvikkeet ja muut materiaalit. Materiaalipankin tehtäviä pystyy jatkossa hyödyntämään Hyvinvointi-oppiaineen tunneilla.
This thesis was implemented as a functional thesis using the constructivist process model. The functional portion of this thesis consisted of four educational sessions which we held for one 7th grade group at Tulliportti Normaalikoulu. The educational sessions consisted of theory and practices about strengths and resources. After every educational session we collected feedback from both students and the teachers about the educational sessions and the functionality of the practices.
As a product of this thesis, we made a material bank for the teachers to use in wellness subject lessons. The material bank contains nine different practices, directions on how to arrange the practices and needed materials and other supplies. The exercises from the material bank can be used in wellness subject lessons in the future.