Lääkelupakoulutusten käyttäjäkokemukset ja kehittäminen, Case Skhole Oy
Pajari, Kati (2025)
Pajari, Kati
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194569
Tiivistelmä
Terveydenhuollon ammattilaisilla, jotka työssään toteuttavat lääkehoitoa, tulee olla voimassa oleva lääkelupa. Työnantaja on vastuussa siitä, että henkilöstön lääkehoidon osaaminen on riittävää. Lääkehoidon osaaminen toteutetaan säännöllisillä lääkelupakoulutuksilla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkimuksen avulla selvittää asiakkaiden käyttäjäkokemuksia eri toimijoiden tuottamista lääkelupakoulutuksista ja tutkimustulosten perusteella kehittää yhdessä toimeksiantajan kanssa lääkelupakoulutuksiin kehittämisideoita. Tavoitteena oli saada tutkimuksen toimeksiantajalle, Skhole Oy:lle, lisätietoa lääkelupakoulutusten käyttäjäkokemuksista sekä kehittämisideoita heidän lääkelupakoulutuksiinsa.
Tutkimus toteutettiin tapaus- eli ns. case-tutkimuksena. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu asiakasymmärryksestä, käyttäjäkokemuksesta sekä verkkopedagogiikasta. Teoreettisen viitekehyksen avulla pyrittiin saamaan ymmärrys seuraaviin kysymyksiin: Miten asiakasymmärrys ja käyttäjäkokemus muodostuvat? Minkälaista on hyvä verkkopedagogiikka? Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällisen ja laadullisen tutkimuksen yhdistelmää mixed methodsia. Tutkimusaineisto kerättiin sähköpostikyselyn avulla. Kysely lähetettiin organisaatioihin, joista ennakkotiedustelun vastauksena oli annettu lupa tutkimuskyselyn lähettämiselle. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosten avulla haluttiin saada vastaus seuraaviin kysymyksiin: Minkälaisia käyttäjäkokemuksia lääkelupakoulutuksista ja -kokeista on ja miten niitä voisi kehittää?
Tutkimustulokset esiteltiin toimeksiantajalle aivoriihessä, jossa pohdittiin yhdessä lääkelupakoulutuksen kehittämisideoita. Tutkija koosti kehittämisideat tutkimustulosten, toimeksiantajan saamien asiakaspalaut-teiden sekä aivoriihen ideoiden perusteella yhdeksi kokonaisuudeksi toimeksiantajan käyttöön lääkelupa-koulutuksen kehittämiseksi. Tulosten perusteella lääkelupakoulutusten kehittämistoimenpiteiksi esitettiin muun muassa tekstien selkeyttämistä, koulutusten yksilöintiä työpaikkakohtaisemmaksi sekä tiedottamisen lisäämistä toimeksiantajan blogissa, uutiskirjeissä sekä mainonnassa.
Tutkimusongelma oli toimeksiantajan riittämätön tieto lääkelupakoulutusten ja -kokeiden käyttäjäkokemuksista työntekijöiden ja esihenkilöiden näkökulmista. Tutkimusongelma saatiin ratkaistua tutkimuksen avulla keräämällä toimeksiantajalle tietoa käyttäjäkokemuksista ja esittämällä kehitysideoita niiden perusteella.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkimuksen avulla selvittää asiakkaiden käyttäjäkokemuksia eri toimijoiden tuottamista lääkelupakoulutuksista ja tutkimustulosten perusteella kehittää yhdessä toimeksiantajan kanssa lääkelupakoulutuksiin kehittämisideoita. Tavoitteena oli saada tutkimuksen toimeksiantajalle, Skhole Oy:lle, lisätietoa lääkelupakoulutusten käyttäjäkokemuksista sekä kehittämisideoita heidän lääkelupakoulutuksiinsa.
Tutkimus toteutettiin tapaus- eli ns. case-tutkimuksena. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu asiakasymmärryksestä, käyttäjäkokemuksesta sekä verkkopedagogiikasta. Teoreettisen viitekehyksen avulla pyrittiin saamaan ymmärrys seuraaviin kysymyksiin: Miten asiakasymmärrys ja käyttäjäkokemus muodostuvat? Minkälaista on hyvä verkkopedagogiikka? Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällisen ja laadullisen tutkimuksen yhdistelmää mixed methodsia. Tutkimusaineisto kerättiin sähköpostikyselyn avulla. Kysely lähetettiin organisaatioihin, joista ennakkotiedustelun vastauksena oli annettu lupa tutkimuskyselyn lähettämiselle. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosten avulla haluttiin saada vastaus seuraaviin kysymyksiin: Minkälaisia käyttäjäkokemuksia lääkelupakoulutuksista ja -kokeista on ja miten niitä voisi kehittää?
Tutkimustulokset esiteltiin toimeksiantajalle aivoriihessä, jossa pohdittiin yhdessä lääkelupakoulutuksen kehittämisideoita. Tutkija koosti kehittämisideat tutkimustulosten, toimeksiantajan saamien asiakaspalaut-teiden sekä aivoriihen ideoiden perusteella yhdeksi kokonaisuudeksi toimeksiantajan käyttöön lääkelupa-koulutuksen kehittämiseksi. Tulosten perusteella lääkelupakoulutusten kehittämistoimenpiteiksi esitettiin muun muassa tekstien selkeyttämistä, koulutusten yksilöintiä työpaikkakohtaisemmaksi sekä tiedottamisen lisäämistä toimeksiantajan blogissa, uutiskirjeissä sekä mainonnassa.
Tutkimusongelma oli toimeksiantajan riittämätön tieto lääkelupakoulutusten ja -kokeiden käyttäjäkokemuksista työntekijöiden ja esihenkilöiden näkökulmista. Tutkimusongelma saatiin ratkaistua tutkimuksen avulla keräämällä toimeksiantajalle tietoa käyttäjäkokemuksista ja esittämällä kehitysideoita niiden perusteella.