Käytettävyystestaus : case: KKV Kampus
Kinnunen, Torsti; Saraste, Tertta (2025)
Kinnunen, Torsti
Saraste, Tertta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503194565
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli käytettävyystestauksen menetelmiä käyttäen etsiä parannuskohteita Kilpailu- ja Kuluttajaviraston koulutussivustolle. Testaus toteutettiin opiskelijoiden opinnäytetyöhön kuuluvana empiirisenä toteutuksena osana kurssimuotoista opinnäytetyön kirjoitusprojektia.
Käytettävyys on ominaisuus, jolla ilmennetään sitä, miten järjestelmä, laite, ohjelma tai palvelu soveltuu sille suunniteltuun käyttötarkoitukseen, kun käyttäjänä on tietty kohderyhmä. Jakob Nielsenin kehittämät heuristiikat ovat yleisesti käytettyjä käytettävyyttä arvioitaessa. Työ toteutettiin asiantuntija-arviona Nielsenin heuristiikkojen ohjatessa arviointia. Työryhmän jäsenet arvioivat sivustoa itsenäisesti ja saadut huomiot koottiin yhteen ja analysoitiin. Tämän pohjalta laadittiin parannusehdotuksia, jotka esiteltiin toimeksiantajalle.
Sivuston käytettävyys arvioitiin varsin hyväksi. Keskeiset parannusehdotukset liittyivät sivuston navigoinnin parantamiseen, navigointilinkkien keskittämiseen sivustolla yhtenäisesti sekä lyhyiden siirtymien, kuten paluun edelliselle sivulle ja lomakkeiden tyhjäyksen, mahdollistaminen. Lisäksi ehdotettiin parempia käyttäjän mahdollisuuksia muokata sivuston ulkoasua omiin tarpeisiin sopivaksi. Testauksen pohjalta luotiin lisäksi tulevaisuuden palvelupolku havainnollistamaan tarkemmin käyttäjän kulkua ja toimintoja palvelussa.
Käytettävyys on ominaisuus, jolla ilmennetään sitä, miten järjestelmä, laite, ohjelma tai palvelu soveltuu sille suunniteltuun käyttötarkoitukseen, kun käyttäjänä on tietty kohderyhmä. Jakob Nielsenin kehittämät heuristiikat ovat yleisesti käytettyjä käytettävyyttä arvioitaessa. Työ toteutettiin asiantuntija-arviona Nielsenin heuristiikkojen ohjatessa arviointia. Työryhmän jäsenet arvioivat sivustoa itsenäisesti ja saadut huomiot koottiin yhteen ja analysoitiin. Tämän pohjalta laadittiin parannusehdotuksia, jotka esiteltiin toimeksiantajalle.
Sivuston käytettävyys arvioitiin varsin hyväksi. Keskeiset parannusehdotukset liittyivät sivuston navigoinnin parantamiseen, navigointilinkkien keskittämiseen sivustolla yhtenäisesti sekä lyhyiden siirtymien, kuten paluun edelliselle sivulle ja lomakkeiden tyhjäyksen, mahdollistaminen. Lisäksi ehdotettiin parempia käyttäjän mahdollisuuksia muokata sivuston ulkoasua omiin tarpeisiin sopivaksi. Testauksen pohjalta luotiin lisäksi tulevaisuuden palvelupolku havainnollistamaan tarkemmin käyttäjän kulkua ja toimintoja palvelussa.