Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Viestintämateriaalin tuottaminen kauppakeskusten vuokralaisten turvallisuustietoisuuden lisäämiseksi

Majander, Emilia; Pikkarainen, Saara (2025)

 
Avaa tiedosto
Majander_Pikkarainen.pdf (3.605Mt)
Lataukset: 


Majander, Emilia
Pikkarainen, Saara
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503204669
Tiivistelmä
Kauppakeskuksissa vuokralaiset ja vuokralaisten työntekijät vaihtuvat tiuhaan. Tämä aiheuttaa haasteita heidän turvallisuuskoulutuksensa ajantasaisuudessa. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää materiaalia turvallisuusjohtamisen tueksi Suomen Kauppakeskusyhdistys ry:lle, jonka kehitystoiminnan keskiössä muun muassa turvallisuusjohtaminen on. Tarkemmaksi tavoitteeksi opinnäytetyölle muodostui luoda materiaalia, jolla motivoidaan kauppakeskusten vuokralaisia turvallisuuskouluttamaan henkilöstöään.

Opinnäytetyön tietoperusta koottiin aiemmista kauppakeskusten turvallisuuteen liittyvistä tutkimuksista, kirjallisuudesta, lainsäädännöstä, standardeista ja artikkeleista. Keskeisiä aiheita olivat turvallisuuskulttuuri, -johtaminen, -viestintä ja -tietoisuus. Opinnäytetyö toteutettiin soveltamalla Design Sprint -menetelmää. Se on palvelumuotoilun intensiivinen viisi päivää kestävä prosessi. Sprintin jokaisella päivällä on oma teemansa ja siinä edetään vaiheittain ongelman kartoittamisesta ideoinnin ja luonnostelun kautta prototyypin rakentamiseen sekä testaukseen.

Design Sprintin päätteeksi syntyi viestintämateriaali kauppakeskusten vuokralaisten turvallisuustietoisuuden lisäämiseksi. Tuotettu materiaali on 8-osainen julkaisusarja Riskibisnes, joka sisältää humoristisia katastrofitarinoita, tietoiskuja ja aktivoivan pelin. Riskibisneksessä on hauska, raikas ja erilainen lähestymistapa kauppakeskusten turvallisuusongelmiin. Peli jatkuu läpi koko sarjan, ja siihen voi halutessaan liittää myös palkitsemisen.

Turvallisuustietoisuus vaikuttaa turvallisuuskulttuuriin, johon liittyy myös kauppakeskuksen sisäinen viestintä. Tavallisesta poikkeavan viestintämateriaalin tarkoitus on herättää lukijan huomio ja lisätä lukijan motivaatiota turvallisuuskouluttamiseen. Tuotettua materiaalia voidaan käyttää sellaisenaan tai jatkokehittää digitaalisemmaksi. Myös julkaisuissa olevia tarinoita voidaan jatkaa vaikka loputtomiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste