Sisäisen viestinnän kehittäminen: Case Yritys X
Lorvi, Irina; Miikkulainen, Iida (2025)
Lorvi, Irina
Miikkulainen, Iida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214679
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda käytännönläheisiä kehitysideoita toimeksiantajayrityksen sisäisen viestinnän parantamiseksi. Tarkoituksena oli laatia henkilöstölle lyhyt ja nopeasti vastattava kyselylomake, jolla selvitettiin, miten viestintäkanavia voitaisiin kehittää, millaista tietoa tulisi jakaa ja kuinka usein.
Tietoperustassa käsiteltiin viestintäsuunnitelmaa ja sen keskeisiä osa-alueita: päivittäisviestintää, henkilöstöä viestinnän kohderyhmänä, sisäisen viestinnän rooleja, vastuita ja aikataulua sekä viestintäkanavia ja -sisältöjä. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena yhdistäen sekä laadullisen että määrällisen menetelmän. Tutkimus eteni vaiheittain menetelmästä toiseen. Laadullinen osuus toteutettiin teemahaastatteluina, joiden avulla saatiin ymmärrystä Yritys X:n sisäisen viestinnän nykytilasta ja tutkimuksen kohderyhmästä. Haastattelujen pohjalta laadittiin määrällinen osuus, joka toteutettiin kyselylomakkeen avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että toimeksiantajayrityksen sisäinen viestintä on pääosin toimiva ja vakiintuneet viestintäkäytännöt palvelivat hyvin Yritys X:n osastoilla. Kuitenkin osastojen välinen tiedonkulku oli hajanaista. Kehitysehdotuksina esitettiin viikoittaisen uutiskirjeen käyttöönotto, nykyisen viestintäkanavan laajempi käyttöönotto, uudet reaaliaikaiset viestintäkanavat sekä osastokohtaiset viestintävastaavat.
Tutkimuksen tavoite saavutettiin osittain. Kyselyn alhainen vastausprosentti ja vastauksien epätasainen jakautuminen osastojen välillä rajoittivat tulosten yleistettävyyttä. Käytetyt menetelmät olivat monipuolisia ja tuottivat arvokasta tietoa, mutta tutkimuskysymyksiin ei saatu yleispätevää vastausta. Johtopäätöksinä todettiin, että sisäinen viestintä on laaja ja monimuotoinen aihe. Viestinnän tutkiminen ja kehittäminen tulisi nähdä jatkuvana prosessina, jossa henkilöstön näkemykset ja tarpeet otetaan huomioon.
Tietoperustassa käsiteltiin viestintäsuunnitelmaa ja sen keskeisiä osa-alueita: päivittäisviestintää, henkilöstöä viestinnän kohderyhmänä, sisäisen viestinnän rooleja, vastuita ja aikataulua sekä viestintäkanavia ja -sisältöjä. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena yhdistäen sekä laadullisen että määrällisen menetelmän. Tutkimus eteni vaiheittain menetelmästä toiseen. Laadullinen osuus toteutettiin teemahaastatteluina, joiden avulla saatiin ymmärrystä Yritys X:n sisäisen viestinnän nykytilasta ja tutkimuksen kohderyhmästä. Haastattelujen pohjalta laadittiin määrällinen osuus, joka toteutettiin kyselylomakkeen avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että toimeksiantajayrityksen sisäinen viestintä on pääosin toimiva ja vakiintuneet viestintäkäytännöt palvelivat hyvin Yritys X:n osastoilla. Kuitenkin osastojen välinen tiedonkulku oli hajanaista. Kehitysehdotuksina esitettiin viikoittaisen uutiskirjeen käyttöönotto, nykyisen viestintäkanavan laajempi käyttöönotto, uudet reaaliaikaiset viestintäkanavat sekä osastokohtaiset viestintävastaavat.
Tutkimuksen tavoite saavutettiin osittain. Kyselyn alhainen vastausprosentti ja vastauksien epätasainen jakautuminen osastojen välillä rajoittivat tulosten yleistettävyyttä. Käytetyt menetelmät olivat monipuolisia ja tuottivat arvokasta tietoa, mutta tutkimuskysymyksiin ei saatu yleispätevää vastausta. Johtopäätöksinä todettiin, että sisäinen viestintä on laaja ja monimuotoinen aihe. Viestinnän tutkiminen ja kehittäminen tulisi nähdä jatkuvana prosessina, jossa henkilöstön näkemykset ja tarpeet otetaan huomioon.