Tervetuloa uusi työntekijä : perehdyttämisopas Hiihtokeskus Himosvuori Oy:lle
Tervakangas, Hanna (2007)
Tervakangas, Hanna
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214686
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hiihtokeskus Himosvuori Oy, työelämäohjaaja oli Himoksen asiakaspalvelupäällikkö Sari Salonen. Himos sijaitsee Keski-Suomessa, Jämsässä, noin 55 kilometriä Jyväskylästä etelään. Kyseessä on yksityinen perheyritys, joka on perustettu vuonna 1983. Himoksen liikeidea on tarjota laadukkaita hiihtokeskuspalveluita sekä talvielämyksiä eteläisessä Suomessa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallinen opinnäytetyö on vaihtoehto ammattikorkeakoulun tutkimukselliselle opinnäytetyölle. Toiminnallinen opinnäytetyö on kaksiosainen kokonaisuus. Opinnäytetyön raportin lisäksi toiminnallisesta opinnäytetyöstä valmistuu jokin konkreettinen tuote, tässä tapauksessa perehdyttämisopas.
Teoreettisessa tietoperustassa keskityttiin perehdyttämiseen. Tietoperustassa keskityttiin perehdyttämisen suunnitteluun, tavoitteisiin ja hyötyihin sekä erilaisiin perehdyttämismenetelmiin. Esille oli otettu myös perehdyttämisen ongelmat. Perehdyttämisen lisäksi teoreettinen tietoperusta sisälsi osion henkilöstöjohtamisesta. Henkilöstöjohtaminen on laaja käsite, joten työssä keskityttiin henkilöstön kehittämiseen ja koulutukseen. Teoreettisen tietoperustan lisäksi työssä kuvailtiin perehdyttämisoppaan sisältö ja muoto. Tarkoituksena on, että lukija saa kuvan oppaasta ilman sen näkemistä. Teoreettinen tietoperusta tukee tehtyä opasta.
Toiminnallisen opinnäytetyön produktiona tehtiin perehdyttämisopas Hiihtokeskus Himosvuoren lipunmyynnin uusille työntekijöille. Himoksella ei tällä hetkellä ole käytössä tiivistä perehdyttämiseen tarkoitettua opasta. Tästä syystä oppaasta tulee olemaan paljon hyötyä toimeksiantajayritykselle. Tavoitteena on, että opasta käytetään yrityksessä perehdyttämisen tukena mahdollisimman monipuolisesti. Perehdyttämisopas suunniteltiin niin, että sitä voidaan hyödyntää kaikkien uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Siksi lipunmyyntiin suunnattu osio on irrotettavissa kokonaisuudesta. Oppaaseen aineisto kerättiin haastatteluilla ja tutkijan oman oppimisen kautta. Tutkija osallistui myös uusien työntekijöiden perehdyttämistilaisuuteen syksyllä 2007.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallinen opinnäytetyö on vaihtoehto ammattikorkeakoulun tutkimukselliselle opinnäytetyölle. Toiminnallinen opinnäytetyö on kaksiosainen kokonaisuus. Opinnäytetyön raportin lisäksi toiminnallisesta opinnäytetyöstä valmistuu jokin konkreettinen tuote, tässä tapauksessa perehdyttämisopas.
Teoreettisessa tietoperustassa keskityttiin perehdyttämiseen. Tietoperustassa keskityttiin perehdyttämisen suunnitteluun, tavoitteisiin ja hyötyihin sekä erilaisiin perehdyttämismenetelmiin. Esille oli otettu myös perehdyttämisen ongelmat. Perehdyttämisen lisäksi teoreettinen tietoperusta sisälsi osion henkilöstöjohtamisesta. Henkilöstöjohtaminen on laaja käsite, joten työssä keskityttiin henkilöstön kehittämiseen ja koulutukseen. Teoreettisen tietoperustan lisäksi työssä kuvailtiin perehdyttämisoppaan sisältö ja muoto. Tarkoituksena on, että lukija saa kuvan oppaasta ilman sen näkemistä. Teoreettinen tietoperusta tukee tehtyä opasta.
Toiminnallisen opinnäytetyön produktiona tehtiin perehdyttämisopas Hiihtokeskus Himosvuoren lipunmyynnin uusille työntekijöille. Himoksella ei tällä hetkellä ole käytössä tiivistä perehdyttämiseen tarkoitettua opasta. Tästä syystä oppaasta tulee olemaan paljon hyötyä toimeksiantajayritykselle. Tavoitteena on, että opasta käytetään yrityksessä perehdyttämisen tukena mahdollisimman monipuolisesti. Perehdyttämisopas suunniteltiin niin, että sitä voidaan hyödyntää kaikkien uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Siksi lipunmyyntiin suunnattu osio on irrotettavissa kokonaisuudesta. Oppaaseen aineisto kerättiin haastatteluilla ja tutkijan oman oppimisen kautta. Tutkija osallistui myös uusien työntekijöiden perehdyttämistilaisuuteen syksyllä 2007.