Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten mielenterveyden tukeminen kouluympäristössä : Rakokiven koulun opettajien ja opiskeluhuollon toimijoiden kokemuksia

Kokko, Linda; Niskasaari, Satu (2025)

 
Avaa tiedosto
Kokko_Niskasaari.pdf (1.632Mt)
Lataukset: 


Kokko, Linda
Niskasaari, Satu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503204649
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet Suomessa. Samalla koulujen vastuu oppilaiden hyvinvoinnin ja mielenterveyden tukemisesta on lisääntynyt luoden painetta opetushenkilökunnalle ja opiskeluhuollolle. Kouluyhteisöllä on suuri merkitys lasten hyvinvointiin osallisuuden ja sosiaalisten suhteiden ympäristönä, jossa opettajat ovat merkittävässä asemassa oppilaiden mielenterveysongelmien tunnistamisessa ja tukemisessa sekä opiskeluhuollon palveluihin ohjaamisessa.

Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Rakokiven koulun henkilökunnalle tietoa siitä, miten mielenterveystyötä on oppilaiden parissa toteutettu ja mitä kehittämiskohteita siinä on. Tarkoituksena oli selvittää opettajien ja opiskeluhuollon toimijoiden kokemuksia mielenterveyden edistämisestä kouluympäristössä. Tätä tietoa voidaan hyödyntää koulun toiminnan ja opetuksen suunnittelussa ja lasten mielenterveyden ja hyvinvoinnin tukemisessa. Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin opettajille ja opiskeluhuollon toimijoille toteutetulla laadullisella tiedonkeruulomakkeella. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Opinnäytetyön tuloksien perusteella voidaan päätellä, että Rakokiven koulussa lasten mielenterveyden edistäminen perustuu aikuisten läsnäoloon ja turvallisuuteen, moniammatilliseen yhteistyöhön sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen. Kehittämisen kohteina korostuivat resurssien puute ja yhteistyön vahvistaminen. Mielenterveystyöhön toivotaan ulkopuolista apua ja nopeampaa hoidon ja kontaktien järjestymistä. Toimiva yhteistyö kotien ja huoltajien kanssa nähdään tärkeää, sillä ilman yhteisymmärrystä lapsen haasteisiin on vaikea puuttua. Kehitystoimet tulisi kohdentaa niin, että ne vahvistavat henkilöstön resursseja, vähentäisivät koulun kuormitusta ja nopeuttaisivat oppilaiden pääsyä tuen piiriin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste