Tukiopettaja osaamisen hankkimisen apuna : konsepti tekoälyavustajan räätälöinnistä opiskelijoille
Laaksonen, Sami (2025)
Laaksonen, Sami
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503214739
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon Ohjelmistokehittäjä tutkintoa suorittavien opiskelijoiden ennakko-odotuksia ja -ajatuksia tekoälyavustajasta opinnoissa avustamaan. Tutkimustyön toimeksiantajana oli Luksia, Länsi-Uudenmaan ammatillinen koulutuskuntayhtymä. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda konsepti, jonka avulla tekoälyavustajaa voidaan muokata paremmin sopimaan opiskelijoiden tarpeisiin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli määrällinen tutkimus ja kirjallisuusselvitys. Opinnäytetyö vastasi tutkimuskysymykseen, minkälaisia ennakko-odotuksia ja -ajatuksia opiskelijoilla oli liittyen tekoälyavustajaan. Tekoälyyn ja sen muokkaamisen mahdollisuuksiin perehdyttiin kirjallisuuden avulla. Tutkimusaineisto hankittiin opiskelijoille suunnatulla kyselyllä.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin selvitettyä opiskelijoiden ennakko-odotukset ja -ajatukset tekoälyyn liittyen ja luotua konsepti, jonka perusteella voidaan luoda paremmin opiskelijoiden tarpeisiin sopiva tekoälyavustaja parantamaan osaamisen hankkimista. The topic of the thesis was the expectations and thoughts related to the artificial intelligence assistant among students studying for a vocational degree in Information and Communication Technology. The research was commissioned by Luksia, Western Uusimaa Education and Training Consortium. The aim of the thesis was to create a concept that could be used to modify the AI assistant to better suit the needs of the students.
The research method of the thesis was quantitative research and a literature review. The thesis answered the research question of what kind of expectations and thoughts the students had regarding the AI assistant. Artificial intelligence and the possibilities of modifying it were explored with literature review. The research material was obtained through a survey aimed at students.
As a result of the thesis, the students' expectations and thoughts regarding artificial intelligence were clarified. Based on that, a concept of an AI assistant, that better helps the students in obtaining skills, was produced.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli määrällinen tutkimus ja kirjallisuusselvitys. Opinnäytetyö vastasi tutkimuskysymykseen, minkälaisia ennakko-odotuksia ja -ajatuksia opiskelijoilla oli liittyen tekoälyavustajaan. Tekoälyyn ja sen muokkaamisen mahdollisuuksiin perehdyttiin kirjallisuuden avulla. Tutkimusaineisto hankittiin opiskelijoille suunnatulla kyselyllä.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin selvitettyä opiskelijoiden ennakko-odotukset ja -ajatukset tekoälyyn liittyen ja luotua konsepti, jonka perusteella voidaan luoda paremmin opiskelijoiden tarpeisiin sopiva tekoälyavustaja parantamaan osaamisen hankkimista.
The research method of the thesis was quantitative research and a literature review. The thesis answered the research question of what kind of expectations and thoughts the students had regarding the AI assistant. Artificial intelligence and the possibilities of modifying it were explored with literature review. The research material was obtained through a survey aimed at students.
As a result of the thesis, the students' expectations and thoughts regarding artificial intelligence were clarified. Based on that, a concept of an AI assistant, that better helps the students in obtaining skills, was produced.