Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Tutkimuslomake kalibrointipalveluiden asiakastyytyväisyysselvvityksessä : Oy Beamex Ab

Korhonen, Helka (2007)

 
Avaa tiedosto
Korhonen_Helka.pdf (629.3Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Korhonen, Helka
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503244828
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia hyvä tutkimuslomake asiakastyytyväisyyden selvittämiseen. Tutkimuslomakkeen laadinnan suunnittelu keskittyi lomakkeen kysymysten tärkeimpien aihealueiden selvittämiseen sekä hyvän ja hyödyllisen tutkimuslomakkeen ominaispiirteisiin teknisestä näkökulmasta. Työstä rajattiin pois varsinainen tyytyväisyystutkimuksen suorittaminen ja painotus jätettiin selkeästi lomakkeen laatimiseen. Toimeksiantajana toimi pietarsaarelainen kalibrointialan yritys Oy Beamex Ab. Yritys tarvitsi työkalun, jolla voitaisiin selvittää heidän tarjoamiensa palveluiden asiakkaiden tyytyväisyyttä ja tarpeita. Heidän tarjoamistaan kalibrointipalveluista valittiin huolto ja uudelleenkalibrointi tutkimuslomakkeen kohteiksi. Niitä pidettiin melko samanlaisina palveluina, joissa voitaisiin käyttää samaa tutkimuslomaketta. Palveluiden osalta tämän opinnäytetyön tuloksena laadittu kyselylomake oli ensimmäinen yrityksessä.

Opinnäytetyön teoriaosuus rajattiin hyvin tarkasti. Aihealueista valittiin mukaan kvantitatiivinen tutkimus, sen asettamat vaatimukset tutkimuslomakkeelle sekä tutkimuslomakkeen merkitys koko tutkimuksen kannalta. Samaan aiheeseen kuuluivat myös lomakkeen ominaisuuksia erittelevät kysymys- ja vastaustyypit ja niiden käyttö, lomakkeen ulkonäkö ja sen vaikutus vastaamisessa sekä lomakkeen teksti, sen luettavuus ja ymmärrettävyys. Toinen tärkeä aihealue oli palvelun ominaisuudet. Siinä selvitettiin, kuinka palvelu eroaa konkreettisista tuotteista ja millainen on sen vaikutus asiakkaiden tyytyväisyyden muodostumiseen. Myös palvelun laatu huomioitiin tärkeänä osaalueena sekä palveluntarjoajan että asiakkaan näkökulmasta.

Työhön kuului kvalitatiivinen tutkimus, joka suoritettiin haastattelututkimuksena yrityksen kuudelle työntekijälle sekä yhdelle asiakkaalle. Tutkimussuunnitelmana oli selvittää, kuinka haastateltavat itse kokivat tarjoamansa palvelun ja sen mahdolliset ongelmakohdat, millainen lomake heidän mielestään vastaisi hyvin yrityksen tutkimustarpeita ja auttaisi kehittämään palveluita tulevaisuudessa. Haastatteluvastaukset olivat melko selkeälinjaisia. Pääpiirteissään lomakkeesta haluttiin lyhyt ja nopea- ja helppotäyttöinen. Sen piti olla myös laadukas ja kaikin puolin Beamexin muun viestinnän kanssa samantyylinen. Kysymysten tuli olla yksinkertaista, kohderyhmälle suunnattuja sekä oleellisista aiheista: toimitusajoista, lisäarvojen hyödyllisyydestä ja kommunikoinnin sekä palveluiden sujuvuudesta yleisellä tasolla. Tutkimustuloksena laadittiin lopuksi tutkimuslomake, joka on valmis käytettäväksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste