Kestävää asumista : isännöinnin keinoja muuttaa asumisen kulutuskäyttäytymistä
Pellia, Kristiina (2025)
Pellia, Kristiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503244833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503244833
Tiivistelmä
Kasvava ja urbanisoituva ihmiskunta tarvitsee yhä enemmän puhdasta ilmaa, vettä, ruokaa ja energiaa, mutta luonnonvarojen kulutus aiheuttaa ympäristöongelmia ja kiihdyttää ilmastonmuutosta. Ilmastonmuutoksen vaikutukset koskettavat ihmisiä kaikkialla maapallolla uhaten niin hyvinvointia kuin taloutta. Toimenpiteitä tarvitaan heti ja yhteiskunta on jo alkanut ymmärtää ihmisten päivittäisten valintojen merkityksen ympäristölle. Suomessa asuminen on yksi merkittävimpiä ilmastovaikutusten aiheuttajia.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on SKH-Isännöinti, joka on pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla toimiva isännöintiyritys. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten isännöinti voi edistää kerrostaloasukkaiden kulutuskäyttäytymisen muuttamista kestävämpään suuntaan. Tarkoituksena on löytää konkreettisia keinoja, joilla isännöinti voi muuttaa kerrostaloasukkaiden kulutusta kestävämmäksi, edistää ympäristöystävällisiä käytäntöjä ja vähentää asumisen ympäristövaikutuksia, hyödyttäen sekä asukkaita että yhteiskuntaa.
Opinnäytetyön tietoperusta pureutuu perusteellisesti ympäristötutkimukseen ja ihmiskunnan ympäristövaikutuksiin ja erityisesti asumisen ympäristövaikutuksiin. Koska tutkimuksen avulla pyritään edistämään asumisen kulutuskäyttäytymisen muutosta, tietoperusta paneutuu myös kuluttajakäyttäytymiseen. Koska usein yksittäiset kuluttajat eivät usko voivansa vaikuttaa ilmastonmuutokseen ja ympäristövaikutuksiin globaalilla tasolla, kattavalla tietoperustalla havainnollistetaan koko vaikutusketju.
Tutkimuksessa hyödynnettiin monimenetelmällistä lähestymistapaa, triangulaatiota sekä integraatiota. Kerrostaloasukkaiden käsityksiä asumisen kulutustottumuksista, motivaatiotekijöitä ja isännöinnin roolin näkemistä asumisen hiilijalanjäljen pienentämisen mahdollistajana tutkittiin kyselytutkimuksen avulla, joka pohjautuu kuluttajakäyttäytymisen muuttamisen malleihin. Kyselyn tuloksia analysoitiin graafisen tarkastelun, ristiintaulukoinnin ja Khiin neliö -testin avulla sekä hyödyntämällä integraatiota. Puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla syvennettiin tutkittavan ilmiön ymmärtämistä ja tuloksia analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin mm. teemoittelun avulla.
Keskeiset tutkimustulokset osoittavat, että sosiodemografiset tekijät, kuten sukupuoli, ikä, koulutustaso, asuinpaikka ja asumismuoto, vaikuttavat asumiseen liittyvään kulutukseen. Asumisen kulutuskäyttäytymisen muutosta edistävät tekijät ovat erityisesti asumiskustannusten alentaminen ja mahdollisuus vaikuttaa myönteisesti ympäristöön. Muutoksen tueksi kaivataan kuitenkin myös mitattua tietoa. Isännöinnillä nähdään olevan merkittäviä mahdollisuuksia vaikuttaa tähän kehitykseen. Tutkimustulosten pohjalta luotiin value-in-value -malli sekä kolmitasoinen toimenpideohjelma, joka tarjoaa isännöintiyrityksille konkreettisia työkaluja taloyhtiöiden kestävän asumisen kulutuksen edistämiseen. Value-in-value mallia sekä toimenpideohjelmaa voidaan hyödyntää koko isännöintialalla. Value-in-value -malli on sovellettavissa myös muihin aloihin ja yrityksiin, jotka haluavat tuottaa arvoa ympäristölle tuottamalla arvoa asiakkailleen tai sidosryhmilleen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on SKH-Isännöinti, joka on pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla toimiva isännöintiyritys. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten isännöinti voi edistää kerrostaloasukkaiden kulutuskäyttäytymisen muuttamista kestävämpään suuntaan. Tarkoituksena on löytää konkreettisia keinoja, joilla isännöinti voi muuttaa kerrostaloasukkaiden kulutusta kestävämmäksi, edistää ympäristöystävällisiä käytäntöjä ja vähentää asumisen ympäristövaikutuksia, hyödyttäen sekä asukkaita että yhteiskuntaa.
Opinnäytetyön tietoperusta pureutuu perusteellisesti ympäristötutkimukseen ja ihmiskunnan ympäristövaikutuksiin ja erityisesti asumisen ympäristövaikutuksiin. Koska tutkimuksen avulla pyritään edistämään asumisen kulutuskäyttäytymisen muutosta, tietoperusta paneutuu myös kuluttajakäyttäytymiseen. Koska usein yksittäiset kuluttajat eivät usko voivansa vaikuttaa ilmastonmuutokseen ja ympäristövaikutuksiin globaalilla tasolla, kattavalla tietoperustalla havainnollistetaan koko vaikutusketju.
Tutkimuksessa hyödynnettiin monimenetelmällistä lähestymistapaa, triangulaatiota sekä integraatiota. Kerrostaloasukkaiden käsityksiä asumisen kulutustottumuksista, motivaatiotekijöitä ja isännöinnin roolin näkemistä asumisen hiilijalanjäljen pienentämisen mahdollistajana tutkittiin kyselytutkimuksen avulla, joka pohjautuu kuluttajakäyttäytymisen muuttamisen malleihin. Kyselyn tuloksia analysoitiin graafisen tarkastelun, ristiintaulukoinnin ja Khiin neliö -testin avulla sekä hyödyntämällä integraatiota. Puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla syvennettiin tutkittavan ilmiön ymmärtämistä ja tuloksia analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin mm. teemoittelun avulla.
Keskeiset tutkimustulokset osoittavat, että sosiodemografiset tekijät, kuten sukupuoli, ikä, koulutustaso, asuinpaikka ja asumismuoto, vaikuttavat asumiseen liittyvään kulutukseen. Asumisen kulutuskäyttäytymisen muutosta edistävät tekijät ovat erityisesti asumiskustannusten alentaminen ja mahdollisuus vaikuttaa myönteisesti ympäristöön. Muutoksen tueksi kaivataan kuitenkin myös mitattua tietoa. Isännöinnillä nähdään olevan merkittäviä mahdollisuuksia vaikuttaa tähän kehitykseen. Tutkimustulosten pohjalta luotiin value-in-value -malli sekä kolmitasoinen toimenpideohjelma, joka tarjoaa isännöintiyrityksille konkreettisia työkaluja taloyhtiöiden kestävän asumisen kulutuksen edistämiseen. Value-in-value mallia sekä toimenpideohjelmaa voidaan hyödyntää koko isännöintialalla. Value-in-value -malli on sovellettavissa myös muihin aloihin ja yrityksiin, jotka haluavat tuottaa arvoa ympäristölle tuottamalla arvoa asiakkailleen tai sidosryhmilleen.