Ohjelmistorobotiikan hyötyjen mittaaminen
Nikkanen, Niina (2025)
Nikkanen, Niina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503234802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503234802
Tiivistelmä
Digitalisaatio on yhteiskuntaa laajasti koskeva muutos, jossa tietotekniikkaa hyödynnetään enenevässä määrin arkielämässä. Osa työtehtävistä korvaantuu digitalisaation myötä tietotekniikalla ja se vaatii työnantajilta oikeanlaista strategiaa niin markkinatilanteen kuin henkilöstön osalta. Tässä muutoksessa älykkään automaation ratkaisuilla, kuten ohjelmistorobotiikalla, on keskeinen rooli. Laadukas ohjelmistorobotiikan toteutus edellyttää myös hyvin suunniteltuja mittareita ja jatkuvaa parantamista.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin, miten kohdeyrityksessä mitataan ohjelmistorobotiikan tuottamaa arvoa ja miten mittaamista voisi parantaa. Lisäksi tutkittiin, miten ohjelmistorobotiikan sidosryhmät hyödyntävät mittareita. Tietoperustassa tarkasteltiin digitalisaatiota, ohjelmistorobotiikkaa, asiakaskokemusta ja ohjelmistorobotiikan yleisimpiä mittareita suorituskyvyn ja laadun mittaamisessa. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui toimintatutkimus ja aineisto kerättiin valikoitujen sidosryhmien edustajien haastatteluista sekä rajatulle joukolle lähetetystä kyselystä.
Tulosten mukaan vain osa sidosryhmien edustajista seurasivat robottien suoriutumista mittareista. Kiinnostusta mittareita kohtaan oli, mutta ajanpuutteen vuoksi mittareiden olemassaolosta ei tiedetty tai niihin oli tutustuttu vain pintapuolisesti. Tulosten perusteella esitettiin parannuksia ohjelmistorobotiikan mittarien näkymään. Lisäksi esitettiin toimenpiteitä, joiden avulla sidosryhmät jatkossa mahdollisesti hyödyntäisivät mittareita enemmän, sekä tapoja kuvata automaatioiden epäsuoria hyötyjä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin, miten kohdeyrityksessä mitataan ohjelmistorobotiikan tuottamaa arvoa ja miten mittaamista voisi parantaa. Lisäksi tutkittiin, miten ohjelmistorobotiikan sidosryhmät hyödyntävät mittareita. Tietoperustassa tarkasteltiin digitalisaatiota, ohjelmistorobotiikkaa, asiakaskokemusta ja ohjelmistorobotiikan yleisimpiä mittareita suorituskyvyn ja laadun mittaamisessa. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui toimintatutkimus ja aineisto kerättiin valikoitujen sidosryhmien edustajien haastatteluista sekä rajatulle joukolle lähetetystä kyselystä.
Tulosten mukaan vain osa sidosryhmien edustajista seurasivat robottien suoriutumista mittareista. Kiinnostusta mittareita kohtaan oli, mutta ajanpuutteen vuoksi mittareiden olemassaolosta ei tiedetty tai niihin oli tutustuttu vain pintapuolisesti. Tulosten perusteella esitettiin parannuksia ohjelmistorobotiikan mittarien näkymään. Lisäksi esitettiin toimenpiteitä, joiden avulla sidosryhmät jatkossa mahdollisesti hyödyntäisivät mittareita enemmän, sekä tapoja kuvata automaatioiden epäsuoria hyötyjä.