Business Plan for the Starting Hair Salon in Joensuu
Purmonen, Alexandra (2025)
Purmonen, Alexandra
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503244852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503244852
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on löytää kannattavan liiketoiminnan elementit. Tutkimuksen tavoitteena on toteuttaa toteuttamiskelpoinen idea, jonka pohjalta kehitetään liiketoimintasuunnitelma ja suunnitellaan oikea liiketoimintamuoto vasta perustetulle kampaamolle. Tutkimuskysymys on: Kuinka kannattavaa on avata tietty kampaamo Joensuuhun? Selventävät kysymykset ovat: Mitkä ovat kannattavat kilpailukeinot alalla? Kuinka valita toteuttamiskelpoinen liikeidea? Miten amerikkalaistyylinen kampaamo sopii paikallisille markkinoille? Tutkimusmenetelmäksi valittiin tapaustutkimus. Tutkimuksen teoreettinen osa avaa käsitteen vastaperustettujen yritysten liiketoimintasuunnitelmista, loppuosa tutkimuksesta koostuu empiirisesta tutkimuksesta, jossa kehitettiin teoreettisten perusteiden ja todellisten tilanteiden pohjalta liiketoimintasuunnitelma vastaperustetulle kampaamolle. Haastateltujen yrittäjien vastauksista tuli tärkeä osa kirjoittajan liiketoimintasuunnitelmaa. Tekijä oli teoksen tilaaja. Hänen tavoitteenaan on aloittaa parturi-kampaaja-opinnot ammattilaiseksi ja luoda toimiva liiketoimintasuunnitelma tulevalle yritykselle. The goal of the work is to find the elements of a profitable business. The research aims to conduct a viable idea, on the basis of which a business plan will be developed and the right business form will be designed for a newly established hair salon. The research question is: How profitable is it to open a specific hair salon in Joensuu? The clarifying questions are: What are the profitable means of competition in the industry? How to choose a viable business idea? How does the American style hair salon fit in local market? The case study was chosen as a research method. The theoretical part of the research opens the concept of business plans for newly established companies, the rest of the research consists of empirical research, in which a business plan for a newly established hair salon was developed based on theoretical foundations and on actual situations. The responses of the interviewed entrepreneurs became a crucial part of the author´s business plan. The author was the client of the work. Her purpose is to start hairdressing studies to become a professional and create a viable business plan for the future company.