dc.contributor.author | Kallioinen, Karoliina | - |
dc.contributor.author | Rosenlund, Marjo | - |
dc.date.accessioned | 2015-03-16T13:28:04Z | |
dc.date.available | 2015-03-16T13:28:04Z | |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201502232474 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/88099 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida Hyvinkään Nordean henkilökunnan tarpeiden ja toiveiden mukainen ensiaputapahtuma. Ensiapukoulutuksen tavoitteena oli se, että tapahtuman jälkeen osallistujat olisivat tietoisempia ensiavun merkityksestä ja pystyisivät hyödyntämään opittuja asioita mahdollisissa hätätilanteissa. Opinnäytetyömme pohjautui ensiapuun liittyvään teoriaan, josta kokosimme PowerPoint-esityksen koulutusta varten. Teoreettisen viitekehyksen aiheet valikoituivat henkilökunnan toiveiden pohjalta. Opetus toteutettiin kognitiivisen oppimiskäsityksen mukaisesti. Lisäksi koulutus sisälsi toiminnallisia ensiapuharjoitteita.
Koulutukseen osallistui 23 henkilöä. Koulutuksen aiheiksi valikoituivat hätäilmoituksen ja tilannearvion tekeminen ja yleisimmät sairauskohtaukset: aivoverenkierron häiriöt, rintakipu, hengitysvaikeudet, kouristuskohtaus, liian matala tai korkea verensokeri, vierasesine hengitysteissä, tajuttoman potilaan ensiapu, kylkiasento sekä painelu-puhalluselvytys. Koulutuksen toiminnallinen osuus sisälsi harjoitteita kylkiasentoon kääntämisestä, Heimlichin otteen ja painelu-puhalluselvytyksen Anne-nuken avulla.
Koulutusta arviointiin itse laatimallamme kyselylomakkeella. Osallistujista neljä jätti vastaamatta palautekyselyyn. Ensiapukoulutus koettiin hyödyllisenä ja tärkeänä kertaamisen kannalta. Saamamme palautteen perusteella osallistujat saivat varmuutta ja uskallusta toimia mahdollisissa ensiaputaitoja vaativissa tilanteissa. Ohjaajien ohjaustaitoja pidettiin selkeinä, rauhallisina ja ammattimaisina. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis was to design, to execute and to give an estimation Nordean of Hyvinkää, the first aid event which is in accordance with the needs and wishes of the staff. The goal of the first aid training was the fact that after the event the participants would be more aware of the importance of first aid and would be able to utilize things that they had learnt in possible emergencies. Our thesis was based on the theory which is related to the first aid and which we made up of the PowerPoint–presentation for the training. The subjects of the theoretical frame of reference were selected based on the wishes of the staff. The teaching was carried out according to a cognitive learning idea. The training also included functional first aid exercises.
23 persons participated in the training. The subjects of the training were selected from and emergency call and an assessment of the situation and from the most general fits and seizures such as; disturbances of the brain circulation, chest pain, difficulties of breathing, too low – or high blood sugar, foreign body respiratory ducts, the unconscious patient's first aid – side position and resuscitation. The functional share of the training contained exercises from the turning into the side position, grip of Heimlich and resuscitation with the help of the Anne doll.
Training were judged by the questionnaire ourselves drawn up by us. Four of the participants left without answering to feedback inquiry. The first aid training was experienced as useful and important because of revision. On the basis of the feedback received by us the participants got the certainty and belief to operate in the situations which possibly require first aid skills. The quidance skills of the controllers were considered clear skilled, calmed and professional. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Laurea-ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Ensiapukoulutus Hyvinkään Nordean henkilökunnalle | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/261 | - |
dc.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.ysa | ensiapu | fi |
dc.subject.ysa | elvytys | fi |
dc.subject.ysa | koulutus | fi |
dc.subject.ysa | oppiminen | fi |
dc.contributor.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | ensiapu | - |
dc.subject.keyword | ensiapukoulutus | - |
dc.subject.keyword | painelu-puhalluselvytys | - |
dc.subject.keyword | kylkiasento | - |
dc.subject.keyword | kognitiivinen oppimiskäsitys | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing| | - |
dc.subject.discipline | Hoitotyön koulutusohjelma | - |