Kiertotalous ja ympäristökasvatus : case: Kiertotaloustyöpaja 9-luokkalaisille, Junior University
Maijanen, Marjo (2025)
Maijanen, Marjo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503264983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503264983
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehtiin kiertotaloustyöpaja 9-luokkalaisille koululaisille osana Junior Universityn toimintaa. Työpajan tavoitteena oli opettaa kiertotalouden laajaa käsitettä sekä innostaa koululaisia ryhmätyön avulla pohtimaan kiertotalouden ratkaisuja käytännössä.
Työpaja koostui teoriaosuudesta ja ryhmätyöstä. Ryhmätyössä koululaiset saivat valita ryhmälleen tuotteen, jolle pohtivat kiertotalouden ratkaisuja, kuten elinkaaren pidentämistä ja käyttöasteen nostamista. Työpaja pidettiin 19 kertaa.
Työpajaan osallistuneilta pyydettiin palautetta. Vastaajista 95 % koki oppineensa vähän tai useamman uuden asian työpajassa, loput 5 % eivät kokeneet oppineensa uutta. Sanallisissa palautteissa työpajassa koettiin hyväksi ryhmätyö, joka tuli esille suurimmassa osassa vastauksia.
Palautteiden perusteella työpaja vaikuttaa olevan opettavainen ja ryhmätyö mieluinen työskentelytapa nuorille koululaisille.
Työpaja koostui teoriaosuudesta ja ryhmätyöstä. Ryhmätyössä koululaiset saivat valita ryhmälleen tuotteen, jolle pohtivat kiertotalouden ratkaisuja, kuten elinkaaren pidentämistä ja käyttöasteen nostamista. Työpaja pidettiin 19 kertaa.
Työpajaan osallistuneilta pyydettiin palautetta. Vastaajista 95 % koki oppineensa vähän tai useamman uuden asian työpajassa, loput 5 % eivät kokeneet oppineensa uutta. Sanallisissa palautteissa työpajassa koettiin hyväksi ryhmätyö, joka tuli esille suurimmassa osassa vastauksia.
Palautteiden perusteella työpaja vaikuttaa olevan opettavainen ja ryhmätyö mieluinen työskentelytapa nuorille koululaisille.