Sosiaalipedagoginen koulutussuunnitelma kansainvälisen hankeosaamisen vahvistamiseksi Sosped-säätiössä
Rintamäki, Emmi (2025)
Rintamäki, Emmi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503275118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503275118
Tiivistelmä
Kansainvälinen hanketoiminta on lisääntynyt sosiaalialan järjestöissä Euroopan unionin edistämänä ja osin tiukentuneiden yleisavustusten seurauksena. Kansainvälinen hanketoiminta vaatii osaamista EU-projektien toimintaympäristön erityisyydestä, hankehakemusten tekemisestä, projektinhallinnasta sekä monikulttuurisuudesta. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa koulutussuunnitelma Sosped-säätiölle kansainvälisen hankeosaamisen vahvistamiseksi.
Koulutussuunnitelman toteuttamista lähestyttiin sosiaalipedagogisesti. Sosiaalipedagogiikka on sekä tieteenala että tietoista käytännön toimintaa, joka pyrkii edistämään yksilön kasvua erityisesti osallisuutta ja hyvinvointia vahvistavien pedagogisten keinojen kautta. Alussa työntekijöiden osaamistarpeita kartoitettiin verkkokeskustelun muodossa, johon kutsuttiin koko työyhteisö. Keskustelulle tehdyn teema-analyysin pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin koulutussuunnitelman sisältö eli tavoitteet, tulokset, vaikutukset, arviointisuunnitelma, rakenne ja aikataulu, sosiaalipedagogiset työpajasuunnitelmat ja liitteet. Työpajasuunnitelmissa pyrittiin edistämään dialogista kohtaamista, yhteisöllisyyttä ja toimijuutta sekä hyödyntämään luovia ja elämyksellisiä menetelmiä ja aktiviteetteja. Prosessin aikana koulutussuunnitelmaan pyydettiin palautetta. Lopuksi koulutussuunnitelma luovutettiin tilaajalle. Tuotosta ja kehittämisprosessia arvioitiin tilaajan kanssa.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi sosiaalipedagoginen koulutussuunnitelma Sosped-säätiön hankekirjoittamisen osaamisen vahvistamiseen kansainvälisen kumppaniorganisaation kouluttamana ja kansainvälisen hanketoiminnan sisäisten prosessien yhteiskehittämiseen. Tilaajan antaman palautteen perusteella koulutussuunnitelma on perusteellinen, vastaa toimeksiantoa ja mahdollistaa Sosped-säätiön kansainvälisen hankeosaamisen vahvistamisen myöhemmin keväällä 2025 järjestettävässä viikon mittaisessa koulutuksessa. Kehittämisprojektissa syntyi lisäksi kuvaus sosiaalipedagogisen koulutussuunnittelun työkalusta. Se on toistaiseksi suunnittelua ohjaava viitekehys, jota on mahdollisuus jatkokehittää konkreettisempaan suuntaan.
Koulutussuunnitelman toteuttamista lähestyttiin sosiaalipedagogisesti. Sosiaalipedagogiikka on sekä tieteenala että tietoista käytännön toimintaa, joka pyrkii edistämään yksilön kasvua erityisesti osallisuutta ja hyvinvointia vahvistavien pedagogisten keinojen kautta. Alussa työntekijöiden osaamistarpeita kartoitettiin verkkokeskustelun muodossa, johon kutsuttiin koko työyhteisö. Keskustelulle tehdyn teema-analyysin pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin koulutussuunnitelman sisältö eli tavoitteet, tulokset, vaikutukset, arviointisuunnitelma, rakenne ja aikataulu, sosiaalipedagogiset työpajasuunnitelmat ja liitteet. Työpajasuunnitelmissa pyrittiin edistämään dialogista kohtaamista, yhteisöllisyyttä ja toimijuutta sekä hyödyntämään luovia ja elämyksellisiä menetelmiä ja aktiviteetteja. Prosessin aikana koulutussuunnitelmaan pyydettiin palautetta. Lopuksi koulutussuunnitelma luovutettiin tilaajalle. Tuotosta ja kehittämisprosessia arvioitiin tilaajan kanssa.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi sosiaalipedagoginen koulutussuunnitelma Sosped-säätiön hankekirjoittamisen osaamisen vahvistamiseen kansainvälisen kumppaniorganisaation kouluttamana ja kansainvälisen hanketoiminnan sisäisten prosessien yhteiskehittämiseen. Tilaajan antaman palautteen perusteella koulutussuunnitelma on perusteellinen, vastaa toimeksiantoa ja mahdollistaa Sosped-säätiön kansainvälisen hankeosaamisen vahvistamisen myöhemmin keväällä 2025 järjestettävässä viikon mittaisessa koulutuksessa. Kehittämisprojektissa syntyi lisäksi kuvaus sosiaalipedagogisen koulutussuunnittelun työkalusta. Se on toistaiseksi suunnittelua ohjaava viitekehys, jota on mahdollisuus jatkokehittää konkreettisempaan suuntaan.