Suhdannebarometrin laadun parantaminen
Hakulinen, Hannele (2015)
Hakulinen, Hannele
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503163234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503163234
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli parantaa Pohjois-Karjalan kauppakamarin kahdesti vuodessa teettämän suhdannebarometrin laatua. Kevät- ja syysbarometrien tavoitteena on antaa näkökantaa suhdanteiden muutoksiin maakunnassa. Tämän opinnäytetyön kehittämistyön kohteena olivat barometrin kysymykset, tulosten analysointiprosessi sekä niiden esitysmateriaali.
Pohjois-Karjalan kauppakamari toimii elinkeinoelämän vaikuttajana, kouluttajana ja edunvalvojana. Jäseniä Pohjois-Karjalan kauppakamarilla on noin 600 ja se tarjoaa jäsenilleen laajojen kontaktiverkostojen lisäksi muun muassa neuvontaa, kansainvälistymispalveluja ja koulutusta.
Toiminnallisen kehittämistyön tuloksena syntyi uudistettu barometri, jota Pohjois-Karjalan kauppakamari voi jatkossa hyödyntää sellaisenaan. Kehittämistyön tuloksena barometrin kysymysten ryhmittelyä tiivistettiin, tulosten analysointia automatisoitiin sekä esitysmateriaalia uudistettiin ja monipuolistettiin.
Opinnäytetyön tavoite toteutui ja barometri antaa tulevaisuudessa enemmän ja selkeämmin tietoa maakunnan yritysten suhdanneodotuksista. Jatkoa ajatellen barometria voidaan kuitenkin edelleen kehittää tarkentamalla esimerkiksi toimialaluokituksia ja käymällä säännöllisesti kyselytutkimuksen otanta läpi, jotta se olisi mahdollisimman ajantasainen ja tavoittaisi kyselyn vastaanottajat ongelmitta.
Pohjois-Karjalan kauppakamari toimii elinkeinoelämän vaikuttajana, kouluttajana ja edunvalvojana. Jäseniä Pohjois-Karjalan kauppakamarilla on noin 600 ja se tarjoaa jäsenilleen laajojen kontaktiverkostojen lisäksi muun muassa neuvontaa, kansainvälistymispalveluja ja koulutusta.
Toiminnallisen kehittämistyön tuloksena syntyi uudistettu barometri, jota Pohjois-Karjalan kauppakamari voi jatkossa hyödyntää sellaisenaan. Kehittämistyön tuloksena barometrin kysymysten ryhmittelyä tiivistettiin, tulosten analysointia automatisoitiin sekä esitysmateriaalia uudistettiin ja monipuolistettiin.
Opinnäytetyön tavoite toteutui ja barometri antaa tulevaisuudessa enemmän ja selkeämmin tietoa maakunnan yritysten suhdanneodotuksista. Jatkoa ajatellen barometria voidaan kuitenkin edelleen kehittää tarkentamalla esimerkiksi toimialaluokituksia ja käymällä säännöllisesti kyselytutkimuksen otanta läpi, jotta se olisi mahdollisimman ajantasainen ja tavoittaisi kyselyn vastaanottajat ongelmitta.