Traumainformoitu työote yläkoulussa: narratiivinen kirjallisuuskatsaus
Pesonen, Henna (2025)
Pesonen, Henna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503275168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503275168
Tiivistelmä
Nuoruusiän kasvu- ja kouluympäristöt voivat toimia merkittävinä suojatekijöinä traumaattisia kokemuksia vastaan. Tämän opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää traumainformoidun työotteen hyötyjä ja merkitystä yläkouluyhteisössä. Tavoitteena oli ymmärtää ja lisätä tietoisuutta traumainformoidun lähestymistavan merkityksestä sekä edistää kouluyhteisön ymmärrystä ja valmiuksia kohdata nuoria, joilla on traumaattisia kokemuksia.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, ja se toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimusaineisto käsitteli trauman vaikutuksia kouluyhteisössä ja keinoja vastata siihen traumainformoidun työotteen avulla.
Opinnäytetyön tuloksista nousi esille oppilaan kohtaamisen, turvallisen oppimisympäristön luomisen sekä henkilöstön traumatietoisuuden merkitys. Tulokset osoittivat, että traumainformoitu työote tukee oppilaiden fyysistä ja henkistä hyvinvointia, vahvistaa resilienssiä ja ehkäisee trauman haitallisia vaikutuksia. Opinnäytetyön tulosten mukaan traumainformoidut käytännöt parantavat oppilaiden käyttäytymistä, keskittymistä ja oppimiskykyä. Jatkotutkimusideana on syventyä perusopetuksen, etenkin yläkoulun henkilöstön, traumainformoidun työotteen tuntemukseen, käyttöönottoon ja sen vaikutuksiin. Lisäksi pilottikoulukokeilu traumasensitiivisestä koulusta tarjoaisi arvokasta tietoa työotteen käytännön soveltamisesta ja hyödyistä kouluyhteisössä.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, ja se toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimusaineisto käsitteli trauman vaikutuksia kouluyhteisössä ja keinoja vastata siihen traumainformoidun työotteen avulla.
Opinnäytetyön tuloksista nousi esille oppilaan kohtaamisen, turvallisen oppimisympäristön luomisen sekä henkilöstön traumatietoisuuden merkitys. Tulokset osoittivat, että traumainformoitu työote tukee oppilaiden fyysistä ja henkistä hyvinvointia, vahvistaa resilienssiä ja ehkäisee trauman haitallisia vaikutuksia. Opinnäytetyön tulosten mukaan traumainformoidut käytännöt parantavat oppilaiden käyttäytymistä, keskittymistä ja oppimiskykyä. Jatkotutkimusideana on syventyä perusopetuksen, etenkin yläkoulun henkilöstön, traumainformoidun työotteen tuntemukseen, käyttöönottoon ja sen vaikutuksiin. Lisäksi pilottikoulukokeilu traumasensitiivisestä koulusta tarjoaisi arvokasta tietoa työotteen käytännön soveltamisesta ja hyödyistä kouluyhteisössä.
