Lapsen surun tukeminen varhaiskasvatuksessa: intergroiva kirjallisuuskatsaus
Myller, Henna; Myller, Pirita (2025)
Myller, Henna
Myller, Pirita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503295231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503295231
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen ammattilaiset ovat mukana tukemassa ja kasvattamassa lapsen tunne-elämää. Lapsen suru jää usein aikuisen tunteiden varjoon. Menetyksen muiston tulisi säilyä osana lapsen elämää, ja aikuisten tuki sekä läsnäolo ovat surussa keskeisiä.
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, kuinka lapsen suru ilmenee ja kuinka se kohdataan varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymyksemme olivat, kuinka lapsen suru ilmenee varhaiskasvatuksessa ja miten tukea lapsen tunne elämää surun kohdatessa.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Valikoidut aineistot käsittelivät lapsen surun kohtaamista varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyömme tulosten mukaan varhaiskasvatuksessa käytetyimpiä menetelmiä lapsen surun tukemisessa olivat sadut ja leikki, myös muita toiminnallisia menetelmiä hyödynnettiin. Sosioemotionaalinen tuki, kuten keskustelu ja syli, olivat keskeisiä. Huoltajien tukemisen merkitys ja yhteistyö heidän kanssaan nousivat esiin. Lapsen havainnointi ja aikuisen läsnäolo painottuivat. Lapsen surun psykologiset reaktiot nähtiin monimuotoisina. Monet ammattilaiset kokivat lisäkoulutuksen tarpeelliseksi.
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, kuinka lapsen suru ilmenee ja kuinka se kohdataan varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymyksemme olivat, kuinka lapsen suru ilmenee varhaiskasvatuksessa ja miten tukea lapsen tunne elämää surun kohdatessa.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Valikoidut aineistot käsittelivät lapsen surun kohtaamista varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyömme tulosten mukaan varhaiskasvatuksessa käytetyimpiä menetelmiä lapsen surun tukemisessa olivat sadut ja leikki, myös muita toiminnallisia menetelmiä hyödynnettiin. Sosioemotionaalinen tuki, kuten keskustelu ja syli, olivat keskeisiä. Huoltajien tukemisen merkitys ja yhteistyö heidän kanssaan nousivat esiin. Lapsen havainnointi ja aikuisen läsnäolo painottuivat. Lapsen surun psykologiset reaktiot nähtiin monimuotoisina. Monet ammattilaiset kokivat lisäkoulutuksen tarpeelliseksi.