Turvallisuusvuosikello -kampanja kauppakeskuksille
Muhonen, Johanna; Palmroth, Patrick; Peltomaa, Jukka (2025)
Muhonen, Johanna
Palmroth, Patrick
Peltomaa, Jukka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503305252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503305252
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää Suomen Kauppakeskusyhdistys ry:n jäsenistön eli käytännössä kauppakeskusten turvallisuutta. Kauppakeskusyhdistyksen esiin tuomien turvallisuushaasteiden pohjalta ryhmä valitsi kehittämisen teemaksi ”turvallisuusjohtamisen tukeminen ja turvavallisuusperehdytyksen jatkuvuus”. Yksi turvallisuushaaste kauppakeskuksissa on vuokralaisten ja henkilökunnan suuri vaihtuvuus, jonka vuoksi turvallisuusperehdytys ei ole välttämättä aina ajantasaista. Kehittämistyön tavoitteena oli löytää valittuun turvallisuushaasteeseen sellainen ratkaisu, josta hyötyvät useat kauppakeskusyhdistyksen jäsenet ja jonka avulla turvallisuusperehdytykseen tulee jatkuvuutta huolimatta henkilökunnan ja vuokralaisten vaihtuvuudesta.
Turvallisuutta parantava tuotos toteutettiin asiakkaalle Laurea ammattikorkeakoulussa Design Sprint-menetelmällä viiden päivän aikana. Viisipäiväisen menetelmän mukaisesti työ aloitettiin niin sanotusti tyhjästä ja jo viidentenä päivänä asiakkaalle esiteltiin prototyyppi tuotoksesta. Design Sprint -viikon aikana käytettiin useita menetelmiä, joiden avulla eteneminen tapahtui nopeasti ja tehokkaasti kohti päämäärää. Eri menetelmien avulla päämäärä selkiytyikin helposti askel askeleelta. Aivoriihen avulla ideoitiin, Crazys 8’s:iä käytettiin luonnosteluun, Storyboardin avulla mallinnettiin asiakaspolku ja kuuden ajatteluhatun voimin tuotoksesta saatiin mielipiteitä eri näkökulmista.
Design Sprint -viikon viimeisenä päivänä ryhmällä oli esittää asiakkaalle turvallisuusvuosikello -kampanja, joka tuottaa jatkuvuutta henkilökunnan turvallisuusperehdytykselle ja samalla tukee turvallisuusjohtamista. Turvallisuusvuosikello -kampanjassa on kuusi kahden kuukauden ajan kestävää turvallisuuskautta, joista jokaisella kaudella on oma teema. Turvallisuuskausille jaetaan teeman mukaiset julisteet henkilökunnan tiloihin, sekä muutama kysymys henkilökunnalle esitettäväksi. Kysymyksiä esitettäessä vastaajat saavat samalla turvallisuusperehdytystä. Palkintona kampanjaan osallistumisesta yritykset saavat turvallisuustarran.
Turvallisuutta parantava tuotos toteutettiin asiakkaalle Laurea ammattikorkeakoulussa Design Sprint-menetelmällä viiden päivän aikana. Viisipäiväisen menetelmän mukaisesti työ aloitettiin niin sanotusti tyhjästä ja jo viidentenä päivänä asiakkaalle esiteltiin prototyyppi tuotoksesta. Design Sprint -viikon aikana käytettiin useita menetelmiä, joiden avulla eteneminen tapahtui nopeasti ja tehokkaasti kohti päämäärää. Eri menetelmien avulla päämäärä selkiytyikin helposti askel askeleelta. Aivoriihen avulla ideoitiin, Crazys 8’s:iä käytettiin luonnosteluun, Storyboardin avulla mallinnettiin asiakaspolku ja kuuden ajatteluhatun voimin tuotoksesta saatiin mielipiteitä eri näkökulmista.
Design Sprint -viikon viimeisenä päivänä ryhmällä oli esittää asiakkaalle turvallisuusvuosikello -kampanja, joka tuottaa jatkuvuutta henkilökunnan turvallisuusperehdytykselle ja samalla tukee turvallisuusjohtamista. Turvallisuusvuosikello -kampanjassa on kuusi kahden kuukauden ajan kestävää turvallisuuskautta, joista jokaisella kaudella on oma teema. Turvallisuuskausille jaetaan teeman mukaiset julisteet henkilökunnan tiloihin, sekä muutama kysymys henkilökunnalle esitettäväksi. Kysymyksiä esitettäessä vastaajat saavat samalla turvallisuusperehdytystä. Palkintona kampanjaan osallistumisesta yritykset saavat turvallisuustarran.