Salpausselän kisat - suomalainen legenda : tapahtuman järjestäminen ja yleisötutkimus
Rantanen, Heli (2007)
Rantanen, Heli
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503315290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503315290
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vuoden 2007 Salpausselan Kisojen yleisön mielipiteitä kisojen onnistumisesta. Samalla kartoitettiin kisayleisön mielipiteitä tapahtuman mahdollisista kehittämisideoista. Toimeksiantajana toimi Salpausselan Kisojen markkinointiassistentti Jesse Kiuru.
Työn teoreettinen osa on rakennettu kolmesta pääosiosta. Ensimmäisessä osiossa on käsitelty Lahtea matkailukaupunkina ja Salpausselän Kisoja osana Lahtea. Samalla kerrottiin yleistä tietoa Salpausselan Kisojen historiasta ja vuoden 2007 kilpailuista. Toisessa osiossa teemana oli yleisötapahtuman järjestäminen. Tavoitteena oli saada kuva siitä, minkälaisia ihmisiä tapahtuman jarjestäminen vaatii ja mitkä kaikki asiat on oltava järjestyksessä ennen kuin tapahtuma voi alkaa. Samalla tarkasteltiin tapahtuman markkinointia ja viestintää. Viimeisessä osiossa perehdyttiin liikuntamatkailijoihin, heidän tyytyväisyyteen ja kvantitatiivisen tutkimuksen tekemiseen.
Tutkimus toteutettiin lomakehaastatteluina Salpausselan Kisoissa 9.-11.3.2007. Haastattelijoita oli yhteensä viisi ja jokainen haastatteli noin 50 kilpailuvierasta päivässä. Näin ollen vastauksia saatiin 757. Vastaukset analysoitiin SPSS (Statistical Package for Social Sciences) -tilasto-ohjelman avulla.
Tuloksista voitiin päätellä, että lahtelaisia oli Salpausselän yleisöstä noin yksi kolmasosa ja yleisö oli tullut paaasiassa Etelä-Suomesta. Ikäluokituksen perusteella huomattiin, että eniten paikalla oli 15-24 sekä 55-70-vuotiaita. Suurin osa vastaajista oli ollut Salpausselän Kisoissa aiempinakin vuosina. Tärkein syy Salpausselälle tulemiseen oli kisailmapiirin kokeminen. Vastaajat antoivat tapahtumalle arvosanan väliltä 4-10 oman kokemuksensa perusteella. Keskiarvoksi saatiin 8,5. Lähes kaikki vastaajat uskoivat tulevansa Salpausselän Kisoihin myös lähitulevaisuudessa. Tutkimusta voidaan käyttää hyödyksi jatkossa tulevien Salpausselän Kisojen suunnittelussa.
Työn teoreettinen osa on rakennettu kolmesta pääosiosta. Ensimmäisessä osiossa on käsitelty Lahtea matkailukaupunkina ja Salpausselän Kisoja osana Lahtea. Samalla kerrottiin yleistä tietoa Salpausselan Kisojen historiasta ja vuoden 2007 kilpailuista. Toisessa osiossa teemana oli yleisötapahtuman järjestäminen. Tavoitteena oli saada kuva siitä, minkälaisia ihmisiä tapahtuman jarjestäminen vaatii ja mitkä kaikki asiat on oltava järjestyksessä ennen kuin tapahtuma voi alkaa. Samalla tarkasteltiin tapahtuman markkinointia ja viestintää. Viimeisessä osiossa perehdyttiin liikuntamatkailijoihin, heidän tyytyväisyyteen ja kvantitatiivisen tutkimuksen tekemiseen.
Tutkimus toteutettiin lomakehaastatteluina Salpausselan Kisoissa 9.-11.3.2007. Haastattelijoita oli yhteensä viisi ja jokainen haastatteli noin 50 kilpailuvierasta päivässä. Näin ollen vastauksia saatiin 757. Vastaukset analysoitiin SPSS (Statistical Package for Social Sciences) -tilasto-ohjelman avulla.
Tuloksista voitiin päätellä, että lahtelaisia oli Salpausselän yleisöstä noin yksi kolmasosa ja yleisö oli tullut paaasiassa Etelä-Suomesta. Ikäluokituksen perusteella huomattiin, että eniten paikalla oli 15-24 sekä 55-70-vuotiaita. Suurin osa vastaajista oli ollut Salpausselän Kisoissa aiempinakin vuosina. Tärkein syy Salpausselälle tulemiseen oli kisailmapiirin kokeminen. Vastaajat antoivat tapahtumalle arvosanan väliltä 4-10 oman kokemuksensa perusteella. Keskiarvoksi saatiin 8,5. Lähes kaikki vastaajat uskoivat tulevansa Salpausselän Kisoihin myös lähitulevaisuudessa. Tutkimusta voidaan käyttää hyödyksi jatkossa tulevien Salpausselän Kisojen suunnittelussa.